Pak fordommene sammen: Sådan er tilstanden på Tesla-batteri efter 320.000 kilometer

Af: Lucas Andreas

|

22/07/2024

Biler
Foto: Nielsen Car Group
Foto: Nielsen Car Group
Mange havde nok forventet langt værre.

Lige nu læser andre også

Rækkeviddeangst er et udbredt fænomen hos elbilkritikere, der er tøvende med at hoppe med på omstillingen til elbilen.

Ofte kommer nye elbiler med en garanti på otte år eller 160.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først.

Garantien har stor betydning, da udskiftning af batteri er en omkostningstung affære.

Men det kan stadig efterlade mange med spørgsmålet om, hvordan bilen og batteriet så har det efter garantien er ophørt.

Forvent et tab

Hvis der opstår problemer med batteriet, såsom at det ikke længere kan oplades eller viser andre fejl, træder garantien i kraft og sikrer, at omkostningerne ikke vælter bilejeren.

Det samme gælder ved en betydelig reduktion i batteriets rækkevidde.

Dog er det vigtigt at bemærke, at en vis nedgang i batteriets kapacitet over tid er normal og indregnet i garantien. De fleste garantier accepterer op til 30 procent tab af kapacitet over garantiperioden.

Eksempelvis, hvis en bil har en rækkevidde på 500 kilometer som ny, skal rækkeviden være på under 350 kilometer efter otte år eller 160.000 kilometer for at garantien kan dække et nyt batteri.

Selvom dette tab kan lyde af meget, viser langt de fleste tests, at batterikapaciteten ofte er bedre end de 70 procent ved garantiens udløb.

Tesla imponerer efter 320.000 kilometer

Tesla er kendt for deres stærke batteriydeevne, og ifølge producenten kan deres batteripakker klare over 200.000 miles, hvilket svarer til 321.000 kilometer.

I en rapport fremgår det, at batterierne i Tesla Model 3 og Y Long Range i gennemsnit mister omkring 15 procent af deres kapacitet efter 321.000 kilometer. For Model S og X er tabet endnu mindre.

Det skriver elbilsmagasinet InsideEVs.

"Selv efter 200.000 miles mister vores batterier i Model 3 og Model Y kun 15 procent af deres kapacitet i gennemsnit, mens batterierne i Model S og X kun mister 12 procent af deres kapacitet i gennemsnit," skriver Tesla ifølge mediet i rapporten.

En nylig amerikansk undersøgelse viser, at kun 2,5 procent af elbilerne på det amerikanske marked har fået skiftet batteripakke, hvor de fleste af disse biler er produceret før 2015.

For nyere elbiler er tallet under én procent. Det indikerer store forbedringer i batterikvalitet og holdbarhed, hvilket også understøttes af løbende forskning og udvikling inden for battericeller.

Batterikvalitet og ydeevne er således centrale faktorer, når man overvejer køb af en elbil, og garantien på batteriet spiller en vigtig rolle i at sikre tryghed for bilejerne.

Anbefalet til dig