Inden længe er det tid.
Lige nu læser andre
Det kan stadig være lunt om dagen, men når temperaturen kommer ned omkring de 7 grader i morgen- og aftentimerne, er det på tide at skifte til vinterdæk.
Du kan selv skifte til vinterdæk på din bil, men har du fået elbil siden sidste dækskift, bør du overveje gør-det-selv-projektet en ekstra gang.
Mange nye elbils-ejere har været vant til at selv at stå for skiftet mellem sommer- og vinterdæk, men med skiftet til en elbil er det halvårlige dækskift blevet til en tung affære.
Sådan skriver Bridgestone i en pressemeddelelse.
“Et komplethjul vejer i dag typisk dobbelt så meget som tidligere – helt anderledes end det 16” komplethjul, man havde før. Fx vejer et 19” dæk uden fælg 11-12 kg., og fælgen vejer typisk det samme,” fortæller Christian Jensen fra Bridgestone.
Læs også
Han opfordrer til, at man overvejer gør-det-selv-projektet en ekstra gang, hvis man kører elbil – både bil og hjul er meget tunge selv at stå med.
Det vigtigste råd til alle bilejere
Vælger du selv at skifte dæk på bilen, skal du først og fremmest – uanset om du kører el eller brændstof – have fuldstændig styr på, at de hjul, du monterer, er sikre at bruge.
Er du det mindste i tvivl, så overlad opgaven til et autoriseret værksted eller et dækcenter.
“Dækkene er den eneste kontaktflade mellem køretøjet og vejen, og yderst vigtige for din sikkerhed,” pointerer Christian Jensen.
7 gode råd til dig, der selv skifter til vinterdæk
Christian Jensen deler 7 gode råd til dig, der selv skifter til vinterdæk. Er du ejer af en elbil, skal du være ekstra opmærksom på råd nr. 4 om dækkenes levetid.
Læs også
1. Kig vinterdækkene grundigt igennem og brug dem kun, hvis de er helt i orden.
Du skal se efter uregelmæssigt slid, skæreskader, udrivninger, revner eller buler i dækket. Tjek om sten eller andre skarpe genstande har sat sig fast i dækket.
2. Mål mønsterdybden – den er essentiel for sikker kørsel. Christian Jensen anbefaler en mønsterdybde på minimum 3 mm for optimal sikkerhed især på våde veje.
Det danske lovkrav er på 1,6 mm, som svarer til tykkelsen på en tændstik.
Brug enten en tændstik eller en mønsterdybdemåler – mål på alle fire dæk i hver af de centrale riller og på mindst to punkter i hver rille.
Læs også
3. Gennemgå fælgene – skader på bilens fælge kan beskadige dækkene. Sørg også for at rense dem, før du sætter de nye dæk på.
4. Hvor gamle er de dæk, du har liggende egentlig? Et dæk holder ikke evigt.
Den absolutte maximum-alder for dæk er 10 år, men allerede når dækket er over fem år gammelt, bør det efterses af en fagperson regelmæssigt.
“Kører du elbil, skal du være opmærksom på, at dækkene slides anderledes – og hurtigere – end du er vant til. Det skyldes både elbilens vægt og dens hurtige acceleration, der begge giver et ekstra slid på dækkene,” pointerer Christian Jensen.
5. Husk at du ikke må kombinere vinterdæk og sommerdæk.
Læs også
Du må dog gerne kombinere forskellige fabrikater og mønstre, men det fraråder Christian Jensen.
“Det er ikke et lovkrav at skifte alle 4 dæk, men for at opnå den højeste sikkerhed, er det det, vi anbefaler. Ved kun at skifte 1 eller 2 dæk er der langt større risiko for, at bilen over- eller understyrer,” forklarer han.
6. Når du monterer hjulene, skal du sikre dig, at de er monteret korrekt i forhold til omløbsretningen – du kan se det på pilen på dækkets sidevæg.
7. Spænd bolte og møtrikker med en momentnøgle og husk at efterspænde dem, når du har kørt 200 km.