Elbiler er blevet populære blandt danskerne, og de seneste par år er der kommet markant flere elbiler på de danske veje – og på de danske autoværksteder.
Nye tal fra F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – viser, at regningen for reparationer er op til 30 procent højere for elbiler end for tilsvarende benzin- og dieselbiler.
- Umiddelbart giver det god mening, at en ny teknologi er dyrere at reparere end den gamle velkendte, og det er også forklaringen på, at elbiler kan være dyrere at forsikre, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør, F&P.
F&P har indsamlet og analyseret reparationsomkostninger for alle forsikringsskader de første 10 måneder af 2023, og analysen viser, at elbiler i gennemsnit koster 15.300 kr. at reparere, mens gennemsnitsprisen for nyere benzinbiler er 11.700 kr. Det svarer til en forskel på 30 pct.
- En forsikringspræmie vil naturligt afspejle, at en elbil næsten er en tredjedel dyrere at reparere, når man er så uheldig at få en skade. Derfor er det vigtigt, man tager en snak med sit forsikringsselskab om en forsikring, der er skræddersyet til præcis din elbil og dit kørselsbehov, siger Pia Holm Steffensen, og fortsætter:
- I det hele taget er det vigtigt at tage hele det økonomiske billede med i beregningerne, når man skifter sin benzin- eller dieselbil ud med en elbil, for elbilen kan måske nok være dyrere at reparere og forsikre, men den er billigere i både afgifter og brændstof.
I november i år blev der for første gang solgt flere nye elbiler end benzin-, diesel- og plug-in hybridbiler tilsammen.
Nogle bilproducenter producerer den samme bilmodel med både elmotor og benzinmotor.
For eksempel gælder det, at en Fiat 500 som benzinbil i gennemsnit koster 9.200 kr. at reparere, mens den tilsvarende elbil koster 11.7000 kr. Tesla er blandt de elbiler, som har de højeste reparationspriser. En Tesla model 3 koster i gennemsnit knap 14.800 kr. og en Tesla model Y godt 16.400 kr. i reparationer.