Efter årtier med internationale kampagner og engelske slogans skifter Carlsberg nu strategi og vender blikket mod hjemmemarkedet. Fra mandag lancerer bryggeriet en omfattende reklamekampagne, der skal få Carlsberg til at smage lidt mere af Danmark. Det fortæller Avisen Danmark.
Farvel til engelsk og global branding
Carlsbergs ikoniske slogans som "Probably the Best Beer in the World" og reklamer med Mads Mikkelsen på cykel i København har i årevis præget brandets image. Men nu er det slut med engelske kampagner og internationale fortællinger på det danske marked. Marketingdirektør Jeppe Boel fra Carlsberg forklarer, at bryggeriet ønsker at tale til danskerne i øjenhøjde.
“Vi skal hjem, hvor vi hører til,” siger Jeppe Boel og understreger, at den nye kampagne er en langsigtet strategi, der forventes at leve de næste 10 år. Kampagnen er støttet af et betydeligt millionbeløb, og ambitionen er at styrke Carlsbergs danske identitet.
Carlsberg halter bagud på hjemmemarkedet
Selvom Carlsberg er en global spiller, har ølmærket i Danmark haltet langt efter rivalen Tuborg, som er cirka fire gange større målt på salgstal. Ironisk nok er Tuborg også ejet af Carlsberg-koncernen, hvilket har skabt et paradoks, hvor koncernen konkurrerer mod sig selv.
Ifølge Jeppe Boel handler det om at differentiere de to brands:
“Tuborg står for fællesskab og musik – de lange sommeraftener og festivalkulturen. Carlsberg skal i stedet forbindes med stolthed, fejring og sportens verden, som bryggeriet har støttet i mere end fire årtier.”
Øl med dansk smag og kvalitet
Sammen med den nye kampagne har Carlsberg også forbedret kvaliteten af ølproduktionen. På bryggeriet i Fredericia er der gennemført over 70 justeringer i brygprocessen for at sikre endnu højere kvalitet. Derudover eksperimenteres der med regenerativ byg, som dyrkes uden at pløje og harve jorden – en metode, der skal give bedre råvarer og mindre miljøpåvirkning.
Barer og restauranter får også besøg af Carlsbergs team, der vil træne bartenderne i at levere større øloplevelser. Målet er at give gæsterne den fulde Carlsberg-oplevelse – fra servering til smag.
Det nye slogan: Smager lidt mere af Danmark
Det nye slogan "Smager lidt mere af Danmark" skal fremhæve Carlsbergs lokale rødder. Selvom det internationale slogan stadig kan dukke op, vil den nye kampagne satse på at skabe en stærkere national identitet.
Med en nylig indgået sponsoraftale med UEFA, der blandt andet omfatter EM-slutrunder i 2028 og 2029, balancerer Carlsberg nu mellem global og lokal branding. Jeppe Boel understreger, at man godt kan være en global spiller og samtidig bevare en stærk, dansk forankring.
Carlsbergs ambition er at genvinde den danske ølkultur og skabe en tættere relation til danskerne, mens bryggeriet fortsætter med at være en af verdens mest anerkendte ølproducenter.