Lidl og flere andre supermarkedskæder har fået stor opmærksomhed for deres salg af ramadankalendere, der markerer den muslimske fastehøjtid. Initiativet har vakt debat, hvor politikere fra forskellige partier har vidt forskellige holdninger til, hvad det betyder for dansk kultur. Det fortæller B.T.
En tiltagende islamisering eller en naturlig udvikling?
Peter Skaarup, udlændinge- og integrationsordfører for Danmarksdemokraterne, reagerede kraftigt på nyheden. Han ser salget som et tegn på, at islam spiller en stigende rolle i Danmark.
"Tænk, at vi er nået dertil, hvor der i supermarkederne i Danmark bliver solgt ramadankalendere," skrev han på Facebook. Han understreger dog, at han ikke ønsker et forbud, men at han ser det som en værdikamp.
Radikale Venstres udlændinge- og integrationsordfører, Zenia Stampe, er uenig og mener, at udviklingen viser det modsatte: "Det er ikke et udtryk for islamisering, men snarere et tegn på, at danske muslimer tager en dansk tradition og gør den til deres egen."
Supermarkeder: Vi lytter til vores kunder
Lidl har svaret på kritikken med en forklaring om, at de tilpasser deres sortiment efter kundernes behov.
"Som Europas største retailer med butikker i 32 lande tilpasser vi os de samfund og kulturer, vi er en del af," siger kommunikationsansvarlig Thomas Sejersen. Han understreger, at beslutningen er en kommerciel vurdering baseret på efterspørgsel.
Også Salling Group, der driver Bilka og Føtex, samt Coop, der står bag Kvickly, har i flere år solgt produkter relateret til ramadan, fordi der lokalt er efterspørgsel på dem. »Det er helt naturligt for os at sælge varer, der henvender sig til den fejring og at sikre, at vores butikker har en masse flot pynt til festlighederne. Det har vi gjort i flere år, så det er ikke nogen nyhed for os,« lyder det fra Salling Groups pressekonsulent, Christoffer Green Sørensen.