Med fortsat høje brændstofpriser er økonomi en prioritet for flertallet af bilister. Selv dem, der nyder at accelerere fra det ene lyskryds til det næste, tænker sig nu om en ekstra gang. Der findes flere måder at spare brændstof på under kørslen, såsom at accelerere og decelerere jævnt.
Men hvad med under et kort stop ved et rødt lys eller i trafikken? Er det værd at stoppe motoren, hvis bilen ikke har start/stop-system?
Moderne køretøjer kommer ofte udstyret med et start/stop-system som standard. Dette system slukker motoren, hver gang køretøjet stopper, ved et lyskryds eller i trafikken.
Så snart føreren slipper bremsen (eller trykker på koblingen i køretøjer med manuel gearkasse), starter motoren igen. Der er normalt en knap på midterkonsollen eller instrumentbrættet (markeret med et "A" i en cirkel med en pil og angivelsen off), som tillader føreren at deaktivere systemet efter ønske.
Afhængigt af kørestil og hyppigheden af aktivering (f.eks. bykørsel) kan start/stop spare op til 10% brændstof. Producenter inkluderer det i køretøjer af en anden grund også: det reducerer emissioner, hvilket hjælper dem med at opfylde mål sat af myndigheder som EU.
I start/stop-systemer er den elektriske starter blevet udviklet til at være mere kraftfuld og pålidelig, da den vil blive kaldt til at operere hundredtusinder af gange i løbet af sin levetid.
Bemærk: Start/stop-systemet er designet til ikke at være aktivt, når der er høje krav, f.eks. ved meget lave eller høje temperaturer, når opvarmning eller aircondition skal køre kontinuerligt.
Hvad hvis mit køretøj mangler start/stop? Jeg kører i et ældre teknologikøretøj, der ikke har start/stop. Skal jeg slukke for motoren eller ej, når jeg stopper i trafikken?
For det første forbruger en gennemsnitlig ældre teknologimotor omkring 1 liter brændstof pr. time ved tomgang. Dette svarer til cirka 13,4-14,2 danske kroner for hver time motoren er aktiv uden at køretøjet bevæger sig.
Det er blevet beregnet, at ved at slukke for motoren i perioder længere end 20 sekunder opnås brændstofbesparelser. Teoretisk set sparer vi på brændstoffet hver gang vi stopper ved et lyskryds eller i trafikken, hvis vi drejer nøglen og slukker for motoren, men motoren bruger også brændstof på at starte.
Men forsigtighed anbefales:
Startere, der ikke er udstyret med et fabriksmonteret start/stop-system, er ikke designet til så mange hyppige tænd/sluk-cykler.
Desuden er belastningen på batteriet så intens, at dets levetid vil blive markant reduceret. Det er ganske muligt, at det kunne svigte under et sådant forsøg.
Derfor er det i køretøjer uden start/stop bedst kun at slukke for motoren under stop, der varer flere minutter, og ikke hver gang køretøjet er stationært i nogle få sekunder.