I dag er det ofte ikke kun skuespillere, musikere og andre kendte, der kan tjene en skilling ved siden af deres jobs ved at reklamere for produkter og virksomheder.
En ny gruppe har fået del i det lukrative marked nemlig influencerne, der med deres ofte store følgerskare på Youtube, Instagram og andre sociale medier er blevet eftertragtede partnere, når firmaer fra hele verden lancerer nye sko, energidrikke, tøjkollektioner eller noget helt fjerde på det danske marked.
Hjælper virksomheder
I kølvandet på den udvikling er firmaet Loggershut opstået. Det er startet af en mand i al stilfærdighed i Vejle, hvor det stadigvæk holder til. Ude i verden buldrer virksomheden dog frem. Indtil videre er Loggershut aktiv i femten lande.
Forretning drejer sig om, at Ole Holdgaard, der har stiftet Loggershut, sørger for, at virksomheder får kontakt med de influencers, der vil kunne præsentere deres produkt bedst muligt. Det gør han bl.a. ved at screene alle de influencers, som de arbejder med. Faktisk afviser de halvdelen af alle de ansøgninger, som Loggershut modtager.
Derudover vejleder de også virksomhederne, så det får deres produkter på de mest oplagte medieplatforme. Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvad der præsenteres på henholdsvis Instagram eller Youtube, fortæller Ole Holdgaard fra Loggershut.
“Hvis du bruger Instagram, så er det især posts og stories, som er populære fordi der får man typisk produktet sat ind i en sammenhæng, der øger værdien. Det vil sige: Man kan godt holde en læbestift, men den er bare langt mere visuel på læberne. Hvis en virksomhed derimod har en gadget, der skal præsenteres, så fungerer det bedre på Youtube, hvor der er bedre tid til at komme rundt om det tekniske og komplicerede i gadgeten,” siger direktør Ole Holdgaard.
Foto: Loggershut
En høj grad af troværdighed
Inden Ole Holdgaard startede Loggershut arbejdede han som eksportchef ved JustEat, som de fleste danskere nok kender fra de aftener, hvor man ikke lige orker at lave aftensmad. Han havde dog en drøm om at blive selvstændig, og efter en udstationering i Kina købte han et par jobportaler, der hjalp unge med at finde sig et fritidsjob.
Han så et hul i markedet, startede Loggershut og på kun fire måneder var firmaet, som han selv driver fra privaten i Vejle, pludseligt uden i fire lande. Siden har de bredt sig til endnu flere, men det er fortsat Danmark, som Ole Holdgaard betragter som sit hjemmemarked.
“Da vi startede, var der ikke ret mange danskere, der vidste, hvad “influencers” var for noget. Sidste år sendte Yousee en dokumentarserie “Influencers”, hvor man følger fire populære influencers, der fortæller om hverdagen på godt og ondt. Derefter skyder kurven i vejret, og alle vil bare være influencers,” fortæller Ole Holdgaard.
Han er ikke i tvivl om, hvorfor netop influencers er blevet så populært et redskab til markedsføring.
“Nogle virksomheder er meget stringente i forhold til deres koncept, og det vil de have, at influencerne skal være med på. Så må vi fortælle dem, at det er ikke optimalt. Hele præmissen for at influenceren er god til at tale om et produkt er, at de netop har en høj grad af troværdighed. Det er en vigtig læring. Og dem, der tør gå med på den, har kæmpe succes.”
Om Loggershut
- Virksomheden blev etableret i Vejle i 2015, hvor hovedkvarteret fortsat har adresse.
- Loggershut er i dag tilstede i 15 forskellige lande, men anser fortsat Danmark som sit hjemmemarked.
- Interesserede kan læse mere på Loggershuts hjemmeside