Mange apparater er limet og klikket sammen og kan ikke repareres

15/5/19 07:15

Christian Granhøj Skouboe

Foto: SDU
Som det er nu, er det næsten umuligt at reparere elektriske og elektroniske produkter, når de går i stykker. SDU-forsker håber, at kommende EU-regler vil ændre på kravene til producenterne, så det igen bliver muligt at reparere i stedet for at smide ud og købe nyt.

For at kunne sælge varerne på konkurrencefyldte markeder ønsker producenterne at producere varerne så billigt som muligt. Ligeledes er det klart en fordel for producenterne, hvis varerne produceres sådan, at de ikke kan repareres. Det er til gengæld ikke godt for hverken forbrugerne eller miljøet.

12 ud af 13 kunne var ikke til at reparere

Forskere har været på genbrugspladsen for se på 13 støvsugere, der var smidt ud. Af disse var kun én nem at skille ad med henblik på reparation. Resten var samlet med lim, skjulte skruer og kliksystemer, der gjorde det nærmest umuligt at reparere støvsugeren uden at ødelægge den.

”Støvsugerne er designet efter at skabe det mest effektive produkt så billigt som muligt. Producenterne har slet ikke tænkt på, at produktet skal kunne repareres,” siger lektor Erik Skov Madsen fra SDU Centre for Sustainable Supply Chain Engineering. Han peger også på andre produkter: ”Du kan bare tage en bil. Det kan være næsten umuligt at skifte oliefilter, og jeg har oplevet, at jeg skulle tage bilens hjul af for at komme ind og skifte en ganske almindelig forlygtepære. Det samme gælder for hårde hvidevarer som køleskabe. Når vi tænker bæredygtighed, er det jo tudetosset.” siger Erik Skov Madsen til SDU’s onlinemagasin Ny Viden.

EU forventes at stramme miljøkravene til produkter

EU-kommissionen er ved at revidere det ti år gamle Ecodesign-direktiv, der foreskriver EU's miljøkrav til produkter. Det forventes, at kommissionen til sommer har vedtaget 11 forordninger om miljøvenligt design, som blandt andet bestemmer minimumslevetid for produkter som køleskabe og vaskemaskiner samt krav om, at produkterne skal kunne repareres, herunder tilgængeligheden af reservedele og information.

Forbrugerorganisationer mener, at nogle producenter spekulerer i at skabe produkter, som går i stykker, når garantien udløber. Eksempelvis er Brother, Canon, Epson og HP blevet anklaget for forsætligt at forkorte levetiden for printere og patroner. Apple har indrømmet, at de er klar over, at ældre iPhone-modeller bliver langsommere gennem softwareopdateringer.

Erik Skov Madsen finder det meget positivt, at EU forsøger at lovgive på området. Virksomhederne har brug for en stærk tilskyndelse til at tænke mere i bæredygtige produkter.

Vi skal tænke anderledes

Erik Skov Madsen har i årevis undervist kommende produktingeniører. Han påpeger, at der findes meget faglitteratur om, hvordan man producerer billigt, men der er til gengæld ganske lidt litteratur om at designe til reparation.

Erik Skov Madsen er en del af ”Data- og vidensplatform for cirkulær økonomi angående e-produkter” på SDU. Platformen skal blandt andet give bred viden om brug, levetid og lagring af elektriske og elektroniske produkter, samt hvad der sker med de udtjente produkter og det affald, som genereres.

Lovgivning omkring skrotningen kunne også være anderledes, fremfører Erik Skov Madsen. ”På min vandregning kan jeg se, at jeg betaler over tre gange så meget for at komme af med mit vand, som for at få vandet. Tænk, hvis vi skulle betale tre gange så meget for at komme af med et produkt, end produktet kostede. Hvis vi indførte en tilsvarende afgift for at komme af med hårde hvidevarer, så skulle forbrugerne nok få repareret vaskemaskinen i stedet for at smide den ud,” pointerer Erik Skov Madsen.

Man kan så overveje, om ikke en sådan voldsom afgift kunne føre til en del ulovlige dumpninger af hårde hvidevarer på uhensigtsmæssige steder?