Krisen kan ramme, men mange er ikke klar
Flere og flere advarsler lyder om, at Danmark før eller siden vil blive ramt af en større krise.
Alligevel har et flertal af danskerne endnu ikke forberedt sig på situationen.
Det vækker bekymring hos beredskabet, som nu sender en klar besked.
En ny måling viser, at 54 procent af danskerne ikke har købt basale fornødenheder som vand, mad og batterier.
Kun 46 procent har taget skridtet og gjort sig klar til at kunne klare sig selv i nogle dage.
Samtidig understreger myndighederne, at hjælpen ikke kan nå alle, hvis krisen rammer.
Det skriver TV 2.
Hjælpen går først til de svageste
Hos Danske Beredskaber er budskabet tydeligt. I en alvorlig situation vil ressourcerne blive prioriteret til de mest sårbare borgere.
“Det er en sandhed, at vi bliver nødt til at prioritere de mest sårbare på plejehjem og sygehuse først. Det er den mest kritiske infrastruktur, vi skal bruge vores kræfter på,” siger sekretariatschef Bjarne Nigaard.
Det betyder i praksis, at mange danskere må klare sig selv i flere dage, hvis samfundets normale funktioner bryder sammen.
Ifølge beredskabet handler det ikke længere om hvis en krise opstår, men hvornår.
Danskerne deler sig i to lejre
Mens myndighederne opfordrer til at være forberedt, er danskerne langt fra enige. Nogle vælger aktivt ikke at preppe.
“Jeg ønsker ikke at leve et liv baseret på frygt,” siger tidligere jægersoldat Thomas Rathsack, som ikke har planer om at fylde lagrene derhjemme.
Han peger i stedet på behovet for klare planer fra myndighederne og efterlyser svar på, hvordan Danmark konkret vil håndtere større kriser.
Samtidig forsøger kommuner landet over at øge opmærksomheden gennem borgermøder og øvelser.
Fokus er på, hvordan naboer og lokalsamfund kan hjælpe hinanden, hvis presset på systemet bliver for stort.
Budskabet fra beredskabet er enkelt. Hvis flere danskere kan klare sig selv i en periode, kan hjælpen nå frem til dem, der har allermest brug for den.