Svensk supermarked bejler til danskerne.
Lige nu læser andre
Der er mange steder hvor danskerne møder reklamer for alt fra take away til tøj.
Det hører alligevel til sjældenhederne at et svensk supermarked forsøger at charmere kunder direkte på gaden i København.
Flere forbipasserende har derfor bemærket en ny kampagne der skiller sig ud fra det man ellers ser i bylivet.
Videoerne leger med danske fraser, brede grin og velkendte omgivelser. De er lavet med et glimt i øjet og har skabt nysgerrighed hos dem der følger med på sociale medier.
Det er tydeligt at der bliver kælet for detaljerne for at fange danskere der overvejer en tur over Øresund.
Læs også
Kampagnen har allerede sat sit aftryk på begge sider af broen.
Reklamerne rammer plet
ICA Maxi i Löddeköpinge står bag videoerne der spilles ind midt i København. I en af dem møder man en dansker med fyldte indkøbsposer og en nyindkøbt orange hue.
En svensker hilser på ham og siger “hej Mads, du ser glad ud.” Danskeren svarer med lange vokaler og fortæller at han har købt “aaalle mine juuulegaaaver” i butikken.
Humoren har tilsyneladende fungeret. Ifølge købmand Thomas Börjesson, via TV2 Kosmopol har to af videoerne opnået rekordmange visninger på butikkens Facebookside.
Han fortæller at “vi har fået rigtig meget opmærksomhed på reklamerne, også fra danskere.”
Læs også
Han understreger samtidig at butikken lige nu har historisk mange danske kunder.
Udviklingen passer med tal fra Øresundsbron hvor trafikken har været højere end nogensinde i de første ni måneder af året.
Danskerne strømmer til
Købmanden forklarer at mange danskere kigger forbi når de er på vej videre gennem Sverige eller når båden lægger til i Barsebäck.
Det var netop besøgende fra havnen der fik ham til at overveje en kampagne rettet mod Danmark. Målet var at møde kunderne på deres hjemmebane og skabe lyst til at tage turen.
Der er særligt to varegrupper som danskerne viser stor interesse for. Slik fylder meget i kurvene, og det samme gælder glutenfrie produkter.
Læs også
Begge dele oplever stor efterspørgsel hos danske gæster. Han fortæller også at supermarkedet gerne vil styrke sortimentet inden for delikatesser og smørrebrød fordi de kan lære noget af danske traditioner.
Videoerne ser derfor ud til at være begyndelsen på en mere målrettet indsats fra svensk side som danskerne tydeligvis har taget positivt imod.