Nyheder24.dk
Forside Kendte Marius Borg Høiby bruger mors sygdom i ny kamp for...

Marius Borg Høiby bruger mors sygdom i ny kamp for løsladelse

Marius Borg Høiby og Mette-Marit
Lise Åserud/NTB/Ritzau Scanpix

Ny detalje i Høiby-sag får mange til at reagere

Presset omkring Marius Borg Høiby vokser fortsat, men nu bliver kronprinsesse Mette-Marits alvorlige sygdom også trukket ind i den opsigtsvækkende sag.

Den 29-årige Høiby forsøger i øjeblikket at få lov til at afsone resten af sin varetægtsperiode med fodlænke på Skaugum, efter Oslo tingrett i sidste uge gav blankt afslag på ønsket.

Retten vurderede, at der fortsat var risiko for ny kriminalitet, men afgørelsen blev hurtigt anket.

Nu kommer flere af argumenterne i sagen frem, fortæller Nettavisen.

Ifølge oplysninger fra anken peger Høiby blandt andet på alvorlige psykiske belastninger som følge af den langvarige isolation i fængslet.

Der beskrives problemer med hukommelsen, træthed og forværret mental tilstand efter måneder uden kontakt med andre indsatte.

Mette-Marits helbred trækkes ind

Samtidig bliver et nært familiemedlems alvorlige helbredssituation brugt som argument for at få ham ud af fængslet og over i hjemmeafsoning.

Selvom kronprinsesse Mette-Marit ikke nævnes direkte i dokumenterne, fremgår det ifølge norske medier tydeligt, at der henvises til hendes lungesygdom.

Kronprinsessen blev sidste år forberedt på en mulig lungetransplantation, og Høiby argumenterer for, at besøg vil være lettere, hvis han opholder sig hjemme på Skaugum.

Derudover fremhæves det, at Høiby vil kunne få adgang til samtaleterapi og leve under strenge kontrolforhold med elektronisk fodlænke.

Kriminalforsorgen ser positivt på løsning

Ifølge anken vurderer den norske kriminalforsorg faktisk, at Høiby er egnet til hjemmeafsoning med fodlænke.

Hvis reglerne brydes, vil han dog straks blive sendt tilbage bag tremmer.

Sagen har allerede skabt massiv debat i Norge, hvor mange følger udviklingen tæt omkring kronprinsessens søn og den alvorlige straffesag.

Ads by MGDK