Nu sker det endelig for kong Frederik
Det danske kongehus er stadig i fuld gang med overgangen efter tronskiftet, og onsdag markerer endnu en historisk dag for kong Frederik.
For første gang siden han blev konge i 2024, står han nemlig i spidsen for en særlig tradition med dybe rødder i både kongehuset og forsvaret.
På Garderkasernen i Høvelte overrækker kong Frederik onsdag sin første kongeligt indviede fane til Den Kongelige Livgarde.
Det bliver samtidig starten på en længere række ceremonier rundt omkring i landet de kommende måneder.
Kongehuset beskriver selv dagen som begyndelsen på et større forløb, hvor flere af forsvarets og beredskabets enheder skal have nye faner og estandarter med kong Frederiks monogram.
Det skriver BILLED-BLADET.
Historisk dag for kongen
Traditionen hænger tæt sammen med tronskiftet sidste år. Når Danmark får en ny regent, skal fanerne nemlig udskiftes, så de afspejler den siddende monark.
Derfor bliver kong Frederiks monogram nu en fast del af fanerne hos flere af landets militære enheder.
Den Kongelige Livgarde er traditionen tro den første enhed, der modtager en ny kongeligt indviet fane på grund af gardens særlige tilknytning til kongehuset.
Fanerne bruges ved store ceremonielle begivenheder som parader, chefskifter, officielle besøg og udsendelser.
Kun begyndelsen på større plan
Onsdagens ceremoni bliver langt fra den sidste for kong Frederik.
Allerede i juni venter nye opgaver, hvor både Gardehusarregimentet og Beredskabsstyrelsen skal modtage nye faner og estandarter.
Senere på året går turen blandt andet til Midtjylland og Jydske Dragonregiment.
Ceremonierne følger en fast og traditionsrig ramme.
Først tages der afsked med den gamle fane, hvorefter den nye føres ind og placeres på paradepladsen.
Herefter slår kongen det såkaldte kongesøm i fanen sammen med forsvarsministeren og forsvarschefen, før fanen officielt overrækkes.