Bilindustrien rammes også af krisen: Skal bilferien sløjfes?

I disse uger gennemgår vi en særdeles hård periode på grund af den hærgende virus. Intet land eller ingen virksomhed kan ses sig fri for ødelæggende konsekvenser, og det gælder også bilindustrien.

Sponsoreret indhold

Hos Volkswagen taber de I øjeblikket 90 millioner euro om dagen, hvilket I høj grad siger noget om hvor store forandringer bilfabrikanterne vil gennemgå I den kommende tid.

Men hvordan rammes du egentlig som forbruger og bilist af denne nedgang? Og bliver det overhovedet muligt at købe biler, leje biler eller tage på bilferie til sommer?

Når produktionen står stille

Hele verden står I øjeblikket stille, og produktionen må siges at være begrænset. Fabrikker I hele verden får lov til at samle støv, og det er svært at vurdere hvornår det hele bliver normalt igen.

Hos Volkswagen oplyser de at det økonomiske tab for dem, på grund af Corona-krisen, er så massivt at de forventer at skulle foretage så store ændringer at hele deres produktion og salgsproces vil ændre sig.

I øjeblikket producerer bilgiganten blot 50% af det de gjorde forud for krisen. Det er et tal der I den grad viser at fremtiden bringer nye udfordringer.

Med denne udvikling bliver det sværere for Volkswagen at videreudvikle på teknologi og nye modeller, og dertil kan det forventes at visse biler til salg såvel som leasing vil blive dyrere.

Som forbruger er det ikke utænkeligt at prisen på biler stiger eller at det bliver dyrere at lease. Går man med drømmen om at købe en ny bil til foråret eller har man planer om en bilferie til sommer, så bør man overveje at få en bilfinansiering hos Santander nu, hvis man vil sikre sig et godt køretøj. Med et billån undgår man at skulle grave dybt I pengepungen øjeblikkeligt, og man kan på en god og hensigtsmæssig måde få råd til den bil man drømmer om at køre.

Skal vi helt undvære biler i fremtiden?

Selvom at krisen rammer bilindustrien hårdt, og selvom det kan være fristende at tænke at hele produktionen potentielt går helt ned, så er der dog intet der tyder på at vi skal undvære biler i fremtiden.

Ligesom med så mange andre industrier, så forventes det selvfølgeligt at krisen ender og at de vanlige produktionsprocesser genoptages. Samlebåndene skal nok komme til at rulle igen, men vi ved bare ikke hvornår.

Det vil sige at man ikke behøver at sløjfe bilferien til sommer eller undvære det nye bilkøb om et par måneder, man skal blot have for øje at priserne muligvis kan ændre sig og at udbuddet muligvis følger trop.

Med virus følger finanskrise

Disse forholdsregler er vigtige at tage med i alle overvejelser forbundet med køb og investering. Verdensøkonomien gennemgår enorme forandringer, og det er umuligt at spå hvordan det finansielle system bliver påvirket både her i Danmark og i resten af verden.

Mange eksperter påstår at Corona-krisen vil forvandle sig til en sand finanskrise, og at vi derfor vil kunne mærke efterdønningerne af virusset i flere år ud i fremtiden. Salg, køb og handel generelt foregår på et absolut minimum, og der genereres ikke det tilstrækkelige udbytte til at samfundet kan fortsætte på normal vis.

Det er ikke blot Volkswagen der må skære ned på udvikling og teknologi, og det er ikke blot bilfabrikanter der må omlægge hele deres struktur. Et stort flertal af alle virksomheder både indenlands og udenlands må i disse dage genfinde sig selv og udvikle helt nye metoder til indtjening og drift.

Produktionerne påvirkes af hinanden, og lider den ene stor tab, så vil det sjældent have en positiv effekt på den anden. Det er i sandhed en kædereaktion, som kan synes umulig at bremse.

 

 

Læs også