Forskning viser: Følelsesmæssigt intelligente personer bruger denne regel til at skabe et varigt førstehåndsindtryk

Livsstil
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
For at give et godt førstehåndsindtryk - og skabe fundamentet for en god samtale - behøver du kun at sige én ting.

Lige nu læser andre også

Sympati betyder noget - både personligt og professionelt. Det betyder, at det gør en forskel at gøre et godt første indtryk.

Som ingen ringere end milliardæren Mark Cuban siger, er det at være venlig en af de mest undervurderede færdigheder i erhvervslivet - og forskning bakker ham op. Sympatiske mennesker er:

  • Mere tilbøjelige til at kunne motivere og påvirke

  • Mere effektive ledere

  • Mere succesfulde i salg

  • Mere tilbøjelige til at opbygge og bevare gode relationer

  • Mere tilbøjelige til at blive forfremmet eller ansat

Hvordan gør man så et godt førstehåndsindtryk? Du kunne bruge 'de tre spørgsmål'-reglen. Du kunne bruge den selvopfyldende profeti om forventet accept. I de rette situationer kunne du forsøge at være en positiv modsætning.

Eller du kan blot gøre dette:

Hvad er '30-sekundersreglen'?

At gøre et godt førstehåndsindtryk handler ofte om at få dig selv til at fremstå godt: hvem du er, hvad du laver, hvad du har opnået...

Den tilgang er især fristende, når du er nervøs, eller når du møder nogen, du opfatter som værende af højere status eller autoritet. Hvis du arbejder med salg, har enhver potentiel kunde en form for magt - alene fordi de kan beslutte, om de vil købe eller ej.

Ledelsesforfatter John Maxwell vender det hele på hovedet med sin særlige '30-sekundersregel''. I 25 Ways to Win With People skriver han: "Folk har det bedre og præsterer bedre, når de får opmærksomhed, anerkendelse og påskønnelse."

Hans mål er enkelt: Inden for de første 30 sekunder af en samtale skal du sige noget opmuntrende eller anerkendende.

Men det skal ikke være generisk: At rose en persons tøj eller udseende kan virke som en ligegyldig kommentar og er - selv hvis den er oprigtig - ofte ikke særlig mindeværdig.

Brug i stedet de første 30 sekunder på at finde noget mere meningsfuldt. Stil et spørgsmål - men brug det ikke som en anledning til at tale om dig selv. Psykologer kalder det 'boomerang-spørgsmål'.

Hold i stedet fokus på den anden person. Hvis du spørger: 'Hvad laver du til dagligt?', så undlad at svare med, hvad du selv laver bagefter. Tilgangen bør i stedet være at kommentere noget ved deres job, som virker udfordrende, og anerkende deres evne til at håndtere det.

Hvis man møder nogen i en lederrolle, kan man sige: "Så har du jo taget beslutningen om, at din egen glæde skal komme gennem andres succes."

Det er en indirekte anerkendelse og åbner op for, at de kan tale om udfordringer og gevinster ved at arbejde med - og gennem - andre mennesker.

Hvis man i stedet møder nogen, der arbejder med salg, vil man derimod kunne sige: "Jeg beundrer virkelig din evne til at høre 'nej' igen og igen og stadig fortsætte. Jeg er ikke sikker på, at jeg selv kunne klare det."

Det er en direkte ros og giver dem mulighed for at tale om indre motivation og værdien af at fokusere på processen frem for kortsigtede resultater.

Denne tilgang forvandler det obligatoriske 'Hvad laver du til dagligt?' til starten på en meningsfuld samtale - især set fra den andens perspektiv.

Hvorfor? Fordi vi alle godt kan lide at tale om os selv. Et studie offentliggjort i Proceedings of the National Academy of Sciences viste, at det at tale om sig selv aktiverer de samme belønningscentre i hjernen, som aktiveres af penge, mad og endda sex.

Næste gang du møder nogen, så brug 30-sekundersreglen og sig noget positivt eller opmuntrende. De to hænger tæt sammen - et kompliment opmuntrer automatisk modtageren til at fortsætte eller gentage det, der blev rost.

Sig noget venligt - og hjælp så den anden med at tale om sig selv. Stil spørgsmål. Spørg, hvad de har lært. Bed om råd. Som forfatterne bag et studie i Journal of Personality and Social Psychology skriver:

"Når folk stiller flere spørgsmål, opfattes de som mere lydhøre - en egenskab, der rummer evnen til at lytte, forstå, anerkende og vise omsorg."

Folk, der stiller spørgsmål - især opfølgende spørgsmål - bliver bedre modtaget af dem, de taler med. Og personer, der lige har fået et kompliment, er meget mere tilbøjelige til at svare oprigtigt og engageret.

Som Maxwell skriver: "Dem, der tilfører os noget, tiltrækker os. Dem, der dræner os, får os til at trække os væk."

Brug de første 30 sekunder på at give noget. Brug resten af samtalen på at vise, at du oprigtigt interesserer dig for den anden som menneske - som én med unikke erfaringer, holdninger, viden og idéer.

For det har vi alle. Du skal bare spørge. Og så kan du høste belønningen i form af et stærkt førstehåndsindtryk, skriver mediet Inc.

Anbefalet til dig