Hudkræft er en af de mest udbredte kræftformer i Danmark, og antallet af tilfælde er stigende år for år. Derfor vakte det opsigt, da Sundhedsstyrelsen i marts 2025 ændrede sine anbefalinger og nu fraråder brugen af solcreme med lavere solfaktor end SPF 30.
Alligevel er produkter med lavere beskyttelse fortsat at finde på hylderne i flere supermarkeder – herunder Netto.
Sundhedsstyrelsen begrundede i sin meddelelse, at mange danskere ikke påfører nok solcreme til at opnå den fulde beskyttelse, hvilket reelt gør en lav faktor utilstrækkelig. For at kompensere anbefales derfor nu SPF 30 som minimum, også ved moderat sol.
Hos Rema 1000 reagerede man hurtigt på de nye retningslinjer. I samarbejde med Kræftens Bekæmpelse lancerede kæden kampagner og markedsføring med fokus på solcreme over SPF 30.
Anderledes ser det ud hos Netto, som ejes af Salling Group. Ved henvendelse oplyser kæden, at man er opmærksom på anbefalingerne, men endnu ikke har tilpasset hverken sortiment eller markedsføringsmateriale.
Det skyldes blandt andet, at ændringen kom relativt tæt på deadlines for årets første tilbudsaviser og indkøb.
Ifølge Salling Group vælger mange kunder dog primært SPF 30, og kæden ser det som et resultat på at de nye anbefalinger virker og at folk har taget dem til sig.
I lyset af den dokumenterede stigning i hudkræft og ændrede sundhedsråd rejses nu spørgsmålet: Bør alle detailkæder følge trop og fjerne solcreme med for lav beskyttelse fra hylderne?