Det er en velkendt oplevelse for mange forældre. Uanset hvad du foreslår, vil dit barn kun se den samme episode af Bluey igen, selvom den lige er slut. Og ved sengetid skal det være en bog, du har læst så mange gange, at du har udviklet unikke stemmer til hver karakter.
Disse dybe og gentagne interesser i en tv-episode, et spil eller et emne kan være frustrerende for forældre, der bare gerne vil prøve noget nyt. Men denne gentagelse har faktisk store fordele for børns læring og trivsel.
Søgen efter mønstre
En af grundene er det, vi kan kalde 'input-effekten'. Hjernen fungerer som et organ, der forsøger at finde ud af, hvad der er normalt i vores liv - hvad der følger et mønster, og hvad der ikke gør.
Forskning viser ifølge mediet The Conversation, at børn er særligt følsomme over for regelmæssigheder og mønstre i deres omgivelser, der er blevet til et fænomen kendt som 'statistisk læring'.
For eksempel følger lyde i ord ofte bestemte mønstre. Når børn gentagne gange ser den samme tv-episode, handler det ofte om deres hjernes søgen efter at opdage og konsolidere mønstre i det, de ser, hører eller læser.
Tryghed i det kendte
Gentagelse har ikke kun læringsmæssige fordele - det styrker også børns følelsesmæssige trivsel. Barndommens hovedopgave er læring, hvilket kræver konstant eksponering for nye oplevelser. Men denne konstante tilpasning kan være udmattende - selv for en energisk tumling.
Verden kan føles fremmed og stressende for børn. Kendte stimuli, som en velkendt tv-episode, kan give en følelse af tryghed og sikkerhed, der beskytter mod denne usikkerhed.
Dyb interesse for en specifik aktivitet kan også styrke trivsel gennem en følelse af kontrol og mestring. Børn bliver konstant udfordret i børnehaven, skolen og andre steder, hvilket kan true deres selvtillid. At vende tilbage til en aktivitet, de føler sig gode til, som et yndlingsspil, kan opfylde deres behov for kompetence og give dem en følelse af autonomi.
Hvornår bliver det problematisk?
Selvom gentagelse har store fordele, kan det blive problematisk, hvis det forhindrer barnet i at deltage i andre vigtige aktiviteter, som for eksempel at komme ud af huset, socialisere eller dyrke fysisk aktivitet.
Der er ingen universel regel, der passer til alle børn og situationer. Som forældre handler det om at være opmærksom og træffe beslutninger, der passer til barnets behov.
Men næste gang du sætter Frozen på igen, så tænk på de lærings- og trivselsmæssige fordele, og giv dig selv en pause fra bekymringen om, at dit barn burde lave noget andet.