Da Marcus Mikkelsen som 11-årig opdagede, at han kunne tjene penge på at handle med virtuelle våben i computerspillet 'Counterstrike', begyndte en rejse, der hurtigt udviklede sig til en dyb spilafhængighed. Det, der startede som en uskyldig fascination af spillet, blev snart til en besættelse af at erhverve sig og handle med spillets såkaldte skins, hvilket førte til, at spillets egentlige formål trådte i baggrunden. Det fortæller DR.
"Vores verden blev pludselig åbnet for en hel underverden for køb og salg af skins. Det var ligesom et sort marked med forskellige gamblingsider," deler Marcus om sin tidlige introduktion til spillets mørkere sider. Denne introduktion til gambling fik alvorlige konsekvenser for Marcus, som endte med at bruge utallige timer foran skærmen og dykke ned i et miljø præget af poker, blackjack og slotmaskiner.
Denne afhængighed er ikke enestående. Både Spillemyndigheden og Forskningsklinikken for Ludomani ved Aarhus Universitetshospital melder om en stigende bekymring fra gymnasier, der søger hjælp til at adressere gamblingproblemer blandt unge.
Marcus' historie kulminerer med en gevinst på 500.000 dollar i en ung alder, som han på det tidspunkt ikke fuldt ud forstod værdien af. "Det gav et adrenalinrush, som var svært at slippe af med," siger han. Desværre førte denne tidlige "succes" ikke til velstand, men til en fortsat jagt på rushet, som resulterede i gæld og mange tabte penge. “I dag ville jeg ønske, jeg aldrig havde været så heldig dengang. Så kunne det være, jeg ikke var blevet så afhængig, som jeg blev.”
I dag, som 20-årig, arbejder Marcus aktivt med at hjælpe andre unge gennem Ungespilpanelet, hvor han deler sine erfaringer og understreger vigtigheden af at søge hjælp. "Det er så vigtigt, at man ikke er bange for at spørge om hjælp," understreger han, idet han reflekterer over de konsekvenser, hans afhængighed har haft på hans liv og de efterladte økonomiske byrder.