Restauranter og cafeer i Odense står over for udfordringer som følge af en ny regel, der pålægger kommunens 14.000 medarbejdere restriktioner i deres valg af spisesteder.
Denne regel, indført tilbage i juni, forbyder kommunens ansatte at besøge restauranter og cafeer i arbejdssammenhænge, medmindre stedet har en overenskomst.
Dette skaber dog udfordringer, da kun 10 procent af byens spisesteder har en sådan aftale, skriver Fyens Stiftstidende.
For mange restauranter og cafeer i Odense betyder dette, at de nu står over for et øget pres for at indgå overenskomster for at bevare det vigtige kundegrundlag fra kommunens medarbejdere.
Borgmester Peter Rahbæk Juel udtaler sig om problemet, der til trods for problematikkerne står fast i kommunens beslutning.
"Det gør selvfølgelig livet sværere for kommunen at navigere i, når der er så få, der har en overenskomst, men det er nu engang det, vi har valgt at have som rettesnor for vores indkøb" udtaler han til mediet.
Selvom kommunens besøg på restauranter i arbejdsregi er begrænset, håber borgmesteren alligevel, at reglen vil have en positiv indflydelse på restauranter og cafeer uden overenskomster.
Fagforeningen 3F bakker op om reglen og mener, at den kan være med til at adressere uorganiserede arbejdsforhold og social dumping i branchen.
Line Bjørndal, næstformand hos 3F Odense GOPS, påpeger, at mange arbejdsgivere undlader at tage løn- og ansættelsesvilkår alvorligt.
Selvom reglerne gælder for kommunens ansatte, omfatter de ikke takeaway fra restauranter, hvilket giver et vist åndehul for spisesteder, der ikke har en overenskomst