30 km/t i byerne: Forbund vil have hastigheden ned

Af: Kasper Rud

|

15/07/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Den generelle hastighedsbegrænsning på 50 km/t i byerne kan snart være fortid.

Lige nu læser andre også

Cyklistforbundet Presser på for Lavere Hastighed i Byerne: En Kontroversiel Debat om Trafiksikkerhed

En ny debat er blusset op omkring trafiksikkerhed i byerne, hvor Cyklistforbundet nu aktivt arbejder på at sænke hastighedsgrænsen fra 50 til 30 kilometer i timen. Med en igangværende underskriftindsamling håber organisationen at overbevise politikerne om behovet for en ændring, der skal fremme sikkerheden for byens bløde trafikanter.

Det skriver DR.

En Kamp for Bløde Trafikanters Sikkerhed

Cyklistforbundet har sat sig for at beskytte fodgængere og cyklister bedre ved at sænke farten for bilisterne. Direktør Kenneth Øhrberg Krag argumenterer, at bilisterne, som allerede er godt beskyttede i deres biler, bør tage mere hensyn til de mere udsatte trafikanter:

"Bilerne skal køre 30 kilometer i timen, så de tager et ordentligt hensyn til de bløde trafikanter. Dem, der sidder inde i bilerne, sidder rigtig godt beskyttet. Det er dem, der cykler eller går, som er de udsatte," siger Krag.

Forbundet planlægger at overlevere de indsamlede underskrifter til transportminister Thomas Danielsen (V) efter sommerferien. Formålet er at gøre 30 kilometer i timen til standardhastigheden i byområder, med mulighed for kommunerne at søge om højere hastighedsgrænser.

Modstand fra Rådet For Sikker Trafik

Imidlertid er ikke alle enige i Cyklistforbundets vurdering. Mogens Kjærgaard Møller, administrerende direktør for Rådet For Sikker Trafik, påpeger, at lavere fart ikke nødvendigvis fører til færre ulykker.

"Når vi kigger på alle de ulykker, der sker i for eksempel København, Odense, Aarhus og Aalborg, er det ikke farten, der er problemet. Den gennemsnitlige hastighed i myldretiden, hvor langt hovedparten af ulykkerne sker, ligger på mellem 8,3 kilometer i timen og 13,1 kilometer i timen," siger Møller.

Han anerkender dog, at en lavere hastighed kan være relevant på specifikke vejstrækninger som ved skoler og uheldsramte veje.

Økonomiske Bekymringer fra FDM

FDM er ligeledes skeptiske overfor forslaget. Chefkonsulent Dennis Lange fremhæver de økonomiske konsekvenser ved en generel hastighedsnedsættelse i byerne.

Hans bekymring er, at det grundlæggende er dyrt rent samfundsøkonomisk, når alle kommer langsommere frem i trafikken. Selvfølgelig er der nogle grunde, der kan opveje hastighedsnedsættelsen. Dog vurderer han ikke, at det her er en af situationerne, fordi man hverken vil opnå en trafiksikkerhedsmæssig effekt eller en tryghedsmæssig effekt.

Cyklistforbundet Holder Fast

På trods af modstanden fortsætter Cyklistforbundet med deres kampagne. Kenneth Øhrberg Krag er overbevist om, at en lavere hastighed vil øge trafiksikkerheden og beskytte menneskeliv, selvom det betyder længere rejsetid for bilisterne.

Krag kan godt se, at det kommer til at tage længere tid for bilisterne at komme rundt i byen, og anerkender også det samfundsøkonomiske aspekt. Han og cyklistforbundet vurderer dog, at sikkerheden for de bløde trafikanter og menneskeliv er en højere prioritet end penge.

Debatten om byernes hastighedsgrænser ser ud til at fortsætte, mens Cyklistforbundet arbejder på at få politisk opbakning til deres forslag.

Anbefalet til dig