Efter tre år som pensionist er 76-årige Allan Lauenblad tilbage i skoleverdenen. Han har sagt ja til at træde ind som konstitueret skoleleder på Føvling Børnecenter fra 1. marts. Hans tilbagevenden sker i en periode, hvor skolen har været præget af ledelsesmæssig usikkerhed, der har påvirket både medarbejdere og forældre. Det fortæller JydskeVestkysten.
Genopretning af tillid og trivsel
Fraværet af stabil ledelse har skabt uro på skolen, og Allan Lauenblad ser det som sin vigtigste opgave at genetablere tryghed. "Når der opstår et tomrum i en organisation, begynder skruen at gå nedad. Ingen ved rigtigt, hvad de skal gøre, og så føler alle sig svigtet," forklarer han.
For at styrke fællesskabet har han allerede indført daglige morgensamlinger for både elever og lærere. "Børnene skal starte dagen med at mærke, at de hører til. Når vi synger sammen, skaber det fællesskab," siger han. Lærerne mødes også hver morgen for at sikre en god start på dagen, hvor fokus er på åben dialog og refleksion.
Forældreinddragelse som en nøglefaktor
Allan Lauenblad har desuden inviteret forældrene til et møde for at drøfte skolens fremtid og inddrage dem i processen. "Forældrene er skolens stærkeste kort. Hvis vi skal skabe trivsel, skal vi have dem med ombord," understreger han. Han ser det som en central opgave at sikre en tæt kontakt mellem skole og hjem for at understøtte elevernes udvikling.
Hvad bringer fremtiden?
Som konstitueret skoleleder er han ansat frem til sommerferien, men spørgsmålet er, om han bliver længere. "Den tid, den glæde," siger han med et smil. Indtil videre er hans fokus rettet mod at bringe stabilitet til Føvling Børnecenter og skabe et skolemiljø, hvor både elever og medarbejdere trives.