Nyheder24.dk
Forside Nyheder 76-årige Hanne slipper for besværet: Ny løsning gør turen til...

76-årige Hanne slipper for besværet: Ny løsning gør turen til Rema 1000 lettere

Handlepose, shopping net, Rema 1000, matbutikk
Rema 1000

“Jeg kan lige se i appen…”

Lige nu læser andre

Borgere i Aarhus og Haderslev har på få måneder aflyst tusindvis af aftaler med hjemmepleje og genoptræning direkte via en ny app.

Det giver borgerne større frihed og sparer tid og forgæves besøg for kommunen.

76-årige Hanne Østergaard fra Haderslev bruger den nye løsning til at tjekke, hvornår hjemmeplejen kommer. 

Det skriver Systematic i en pressemeddelelse.

“Jeg kan lige se i appen, hvem der kommer og hvornår. Selvom der kan ske ændringer, kan jeg bedre planlægge og se, om jeg eksempelvis kan nå i Rema, inden de kommer,” fortæller hun. 

Læs også

59-årige Hans Jørgen Westen har brugt appen til at kommunikere med sin fysioterapeut og er glad for at kunne gøre det, når det passer ham – for eksempel efter arbejdstid.  

“Vi har aftalt tider og skrevet om, hvordan det går med træningen. Det har været let at kommunikere frem og tilbage,” siger han. 

Hurtige aflysninger frigiver tid 

I Aarhus Kommune har der siden april været registreret 4.100 aflysninger via den nye app.

I Haderslev er tallet omkring 120 aflysninger i maj alene. Ifølge projektleder Benjamin Engrob Hjul Jakobsen fra Aarhus Kommune er det en gevinst for både borgere og ansatte: 

“Når en borger hurtigt kan melde afbud – også uden for telefontid – så får vi færre situationer, hvor en medarbejder er klar til en borger, der ikke dukker op. I stedet får vi frigivet tid, som i stedet kan tilbydes andre borgere,” forklarer han. 

Læs også

I Aarhus har omkring 4.200 borgere og 330 pårørende taget løsningen i brug. I Haderslev er der ca. 2.000 brugere og 100 pårørende. 

Bruges døgnet rundt 

Appen giver borgerne mulighed for at sende beskeder, ændre aftaler og få overblik over besøg – uanset tidspunkt, og i Haderslev foregår næsten 40 procent af alle login uden for normal arbejdstid. 

“Vi ser borgere, der aflyser hjemmeplejen tidligt om morgenen, fordi de er blevet syge, eller sent om aftenen, fordi en pårørende inviterer dem med på ferie. Det giver os en bedre chance for at planlægge og omfordele ressourcerne,” siger Benjamin Engrob Hjul Jakobsen. 

Fakta om Cura Dialog 

Columna Cura Dialog er en del af omsorgsjournalen Columna Cura, der anvendes i ca. 40 danske kommuner. Appen Columna Cura Dialog, også kaldet ”Min Dialog” i Aarhus, er udviklet af den danske softwarevirksomhed Systematic. 

Funktioner:

  • Overblik over planlagte besøg og aftaler 
  • Oplysning om, hvem der kommer, og hvornår 
  • Mulighed for at sende og modtage beskeder med kommunen 
  • Mulighed for at ændre eller aflyse aftaler 
  • Adgang for pårørende til at hjælpe og følge med i borgerens forløb 
Ads by MGDK