Flere netbutikker trækker beløb for tidligt. Det får nu Forbrugerombudsmanden til at advare danske forbrugere.
"Forbrugerombudsmanden har det seneste år modtaget en række klager fra forbrugere, som har fået trukket penge for en vare, før varen er afsendt eller udleveret. Det er i strid med god markedsføringsskik at trække penge fra en kundes konto, før varen er overleveret til fragtfirmaet eller udleveret til kunden selv ved ”klik og hent”," skriver Forbrugerombudsmanden torsdag i en pressemeddelelse.
"Forbrugere klager jævnligt til Forbrugerombudsmanden efter at have handlet på nettet, fordi der er gået lang tid, fra betalingen er blevet trukket på deres konto, til varerne er dukket op. Nogle gange modtager forbrugerne aldrig varerne, fordi de fx ikke har været på lager, så de får beløbet tilbagebetalt."
Som udgangspunkt skal en vare være overleveret til et fragtfirma eller udleveret til kunden, før netbutikken må trække pengene fra kundens konto. Alligevel har en række virksomheder trukket pengene fra kundernes konti omgående eller meget kort tid efter, at kunden har købt en vare.
Forbrugerombudsmanden har sendt orienteringsbreve til 17 virksomheder om reglerne for, hvornår de må hæve betalingen for en vare på en kundes konto. Det fortæller ombudsmanden torsdag i en pressemeddelelse.
Det er der en risiko ved
Forbrugerombudsmanden har også behandlet en sag mod en stor varehuskæde, som har oplyst, at dens betalingssystemer var indrettet, så pengene automatisk blev trukket på forbrugernes konto senest 24 timer efter et køb, hvis varen blev sendt fra de enkelte varehuses egne lagre og ikke varehusets centrallager, eller hvis kunden havde valgt ”klik og hent”.
Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse handlede varehuskæden dog i strid med markedsføringslovens § 3 ved at trække betalingerne på dette tidspunkt. Kæden har nu ændret deres systemer, så pengene først trækkes, når varen bliver overleveret til fragtfirmaet eller udleveret til kunden selv.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Når vi handler på nettet, skal vi som udgangspunkt først betale for vores varer, når virksomheden sender dem. Ellers er det forudbetaling, og det er der jo en risiko ved. Varerne kan fx være i restordre eller helt udsolgt, ligesom sælger kan gå konkurs eller af andre årsager blive forhindret i at sende varerne.”