En simpel banan har gjort mere end blot at stille sult – den har skabt global debat og kastet spotlight på en gadesælger i New York.
Shah Alam, en immigrant fra Bangladesh, står i centrum af denne bemærkelsesværdige historie, efter hans solgte banan blev en del af kunstværket ‘Comedian’ af den italienske kunstner Maurizio Cattelan.
Værket blev sidste uge solgt for svimlende 44 millioner kroner på en auktion i New York.
En banan og et liv i skyggen
Shah Alam, som har solgt frugt på gaden i årtier, anede ikke, at han om morgenen havde udleveret en banan, der ville blive til et af verdens mest kontroversielle kunstværker.
For ham var det blot endnu en dag i boden, hvor han arbejder 12 timer om dagen for en beskeden løn.
Da han fandt ud af, hvad der var sket, brød han grædende sammen i et interview med New York Times.
”Jeg er en fattig mand. Jeg har aldrig haft den slags penge. Jeg kan ikke forstå det,” fortalte Alam, som bor i en kælderlejlighed i Bronx sammen med fem andre mennesker.
Hans spørgsmål reflekterer mange menneskers forundring over kunstmarkedets absurditet:
”Dem, der har købt den. Ved de overhovedet, hvad en banan er?”
Kunstens mening og kritik
Maurizio Cattelan, skaberen bag 'Comedian', har forklaret, at værket er en kritisk kommentar til det spekulative kunstmarked.
Med en banan og et stykke gaffertape har han sat spørgsmålstegn ved, hvad der definerer kunst, og hvorvidt markedets værdisætning er baseret på andet end ren absurditet.
Køberen af værket, kryptomilliardæren Justin Sun, modtog ud over bananen og tapen et certifikat, der bekræfter kunstens ægthed – samt instruktioner til, hvordan bananen skal udskiftes, når den uundgåeligt går til.
For Shah Alam er kunstens abstrakte betydning en verden væk fra hans virkelighed.
At den banan, han solgte for to kroner, kunne opnå en så astronomisk pris, er ikke bare ubegribeligt – det fremhæver også de enorme økonomiske kløfter mellem kunstens verden og almindelige menneskers liv.
Historien om Shah Alam og bananen er dog mere end bare en kuriositet.
Den tvinger os til at reflektere over værdi, ulighed og meningen med kunst i en verden, hvor en banan kan koste lige så meget som en luksusvilla – men stadig ikke gør en forskel for den mand, der leverede den.