Så billigt har du ikke set fløde længe.
Lige nu læser andre
December er ikke bare måneden for hygge, kalenderlys og familietid. Det er også højsæson for tilbudsjagt i supermarkederne.
Over hele landet fyldes indkøbsvognene med and, sovs, rødkål, marcipan og alt det, der skal bruges til julemiddagen og dagene efter.
For mange danskere handler det ikke kun om traditioner og smag, men også om at få mest muligt ud af julebudgettet.
De store dagligvarekæder ved udmærket godt, at konkurrencen om kundernes penge er på sit højeste netop nu.
Derfor ruller de hvert år ud med ekstraordinære tilbud, og visse varer bliver næsten symbolske i kampen om opmærksomheden.
Læs også
I år er det især én vare, der trækker overskrifter.
Fløde til under en femmer
Hos SuperBrugsen kan man i dagene op mod jul hente en halv liter piskefløde for kun 4,95 kroner.
Det er blandt de laveste priser i detailhandlen i år, og den voldsomme rabat har ét klart formål.
“Det er jo vores måde at forsøge at lokke kunder i vores butikker i håbet om, at de fylder kurven med andre varer,” forklarer Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, ifølge B.T.
Tilbuddet gælder fra 19. til 23. december og er begrænset til seks kartoner pr. kunde.
Læs også
Prisen bliver kun matchet af Bilka, men hos den kæde må man maksimalt tage tre kartoner med hjem, og tilbuddet gælder kun tre dage.
Supermarkeder bruger fløden som lokkemad
Priskrigen blandt landets dagligvarekæder bliver stadig mere intens, jo tættere vi kommer på juleaften.
Hos Lidl tilbydes samme pris, men kun hvis man bruger kædens app. Uden den digitale rabat koster fløden 7,95 kroner.
Hos Rema 1000 ligger prisen på 9 kroner, mens 365discount tager 6,95 kroner, og Netto lander på 5,95 kroner.
Hos Coop anerkender man åbent, at der tabes penge på salget af fløde. “Det er fordi, vi sætter en masse penge til i håbet om, at det får folk ind i vores butikker,” siger Jens Juul Nielsen.
Læs også
Han forklarer også, hvorfor kæden ikke bare sælger billig fløde hele året.
“Det kunne man også gøre, men kunderne virker til at være glade for lave priser på fløde til jul, så det handler om, hvad der er efterspørgsel på.”
Kunderne vinder i slutspurten
Ifølge Danmarks Statistik er prisen på andre mejeriprodukter end mælk, smør og ost steget med 6,6 procent det seneste år.
Derfor rammer de rekordlave priser på fløde et tidspunkt, hvor mange danskere allerede føler sig pressede af stigende madpriser.
Med julen lige om hjørnet er det tydeligt, at supermarkederne kæmper om hver eneste kunde – og fløden er blevet en nøglefaktor i det sidste store træk.