Det er ikke gået nogens næse forbi, at der sker ting og sager på dagligvaremarkedet lige nu.
Amerikanske varer er ikke ligefrem i høj kurs, og det mærker de danske producenter og dagligvarebutikker.
Danskerne har på meget kort tid fået andre præferencer, når der handles ind, og mens de amerikanske varer lider, er der andre, der oplever ekstrem fremgang.
Carsten Lykke Nielsen er blandt dem, der vil skære ned på amerikanske varer, men hans nylige tur i Netto endte ikke, som han havde håbet.
Det skriver B.T.
Han havde sat sin lid til Salling Groups nye mærkeordning, hvor stjerner på prisskiltene skal guide kunder mod europæisk ejede virksomheder.
Det er dog ikke så let, som det måske lyder:
"Hvis jeg skulle handle efter stjernerne, så ville min indkøbskurv jo være tom," siger han.
Virker ikke optimalt
Mærkeordningen, som skal gøre det lettere at fravælge varer fra eksempelvis USA, har fået hård kritik.
Flere kalder den både vildledende og problematisk, og i praksis virker den langt fra efter hensigten.
Carsten Lykke Nielsen har besøgt butikker i både Himmerland og på Bornholm og oplever det samme; nemlig at mange europæiske varer mangler den lovede stjerne.
Han er selv aktiv i Facebook-gruppen ‘Boykot Varer fra USA’, som har over 90.000 medlemmer, og her deler mange frustrationer over mærkningen.
"I gruppen er folk også forvirrede over mærkerne. Der er for eksempel whisky, vin og alt muligt andet som kommer fra USA, som alligevel har fået en stjerne," forklarer han.
Selvom tiltaget langt fra fungerer optimalt, så roser Carsten Lykke Nielsen alligevel initiativet.
Om der bliver rettet op på fejlene i Salling Groups butikker, vil kun tiden vise.