Coop, der står bag dagligvarekæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, fakta og Irma, har reduceret udledningen af CO2 med 32 pct. siden 2018. Det er det foreløbige resultat af arbejdet med en klimastrategi, der skal sikre, at Coop reducerer sin udledning med 75 pct. i 2025.
Det er revisionsfirmaet EY, der har godkendt Coops klimaregnskab, som viser, at dagligvarekoncernen er på ret kurs i forhold til målet om at blive klima-positiv i 2030 – altså at man høster mere CO2 fra atmosfæren, end man lukker ud. Den sidste del af målet skal nås ved at plante 1000 ha Folkeskove i Danmark.
Coops administrerende direktør Kræn Østergaard Nielsen:
”Det er et systematisk og vedholdende arbejde på rigtig mange forskellige områder, der har ført os frem til resultatet. Og det kræver fortsat opmærksomhed på alle niveauer i organisationen, hvis det skal lykkes, siger Kræn Østergaard Nielsen.
Skal gøre det nemmere for danskerne
Siden 2018 har Coop blandt andet:
- Investeret massivt i solpaneler, varmepumper og LED-lys i mere end 1000 butikker.
- Flyttet transport af frugt og grønt fra lastbiler til tog.
- Reduceret brugen af HFC gasser fra køleanlæggene
- Opbygget en flåde på foreløbig 23 eldrevne varebiler
- Plantet den første ud af ti Folkeskove ved Holstebro
Som det seneste tiltag har Coop og energiselskabet OK besluttet at opstille 500 elladestandere ved Coops butikker rundt omkring i Danmark. De mange ladestationer skal gøre det nemmere for danskerne at træffe beslutningen om at skifte til en elbil eller hybridbil.
På Deloittes internationale klimakonference ”Reshape the now” tirsdag 5. oktober præsenterer Kræn Østergaard Nielsen Coops foreløbige klima-resultater og vejen dertil.