Det har længe ulmet i debatten, men nu slår det direkte igennem hos Carlsberg.
Flere danskere fravælger amerikanske varer – og det går ud over salget af Coca-Cola, som i Danmark bliver tappet og produceret af Carlsberg.
Den udvikling er ifølge selskabets topchef, Jacob Aarup-Andersen, begyndt at kunne mærkes.
Ifølge direktøren har det indtil videre kun været en lille effekt, men det er første gang, Carlsberg åbent anerkender boykottens betydning.
"Vi har set en lille effekt i den danske forretning", siger han til TV 2.
Det er særligt i Danmark, at boykotten slår igennem. Internationalt ses lignende bevægelser, blandt andet i USA og Mexico, hvor salget af Coca-Cola også er faldet.
I Mexico er volumen ifølge Financial Times faldet med 5,4 procent i sidste kvartal.
I USA er det især den latinamerikanske befolkning, som vender produktet ryggen efter rygter om fyringer og samarbejde med immigrationsmyndigheder.
Også i Danmark er protesten vokset. Facebook-gruppen ’Boykot varer fra USA’ har rundet 95.000 medlemmer, og en Megafon-måling fra marts viste, at næsten hver anden dansker har fravalgt amerikanske produkter siden Donald Trumps indsættelse.
Hos Carlsberg forsøger man dog at fastholde optimismen.
Direktøren peger på fremgang i salget af Tuborg Squash og andre lokale læskedrikke.
"Vi ser det i vores egne øjne som et dansk produkt", siger han om Coca-Cola og henviser til de 800 medarbejdere i Fredericia, der står bag flaskerne.
På trods af tilbagegang i enkelte produkter kunne Carlsberg tirsdag præsentere et regnskab med stabile tal og en relancering af Tuborg Squash, der ifølge selskabet oplever markant vækst.