Dansk Boldspil-Union (DBU) har annonceret en banebrydende partnerskab, som markerer det største i organisationens historie.
Dette samarbejde strækker sig over fem år, frem til 2029, og omfatter alt fra U16-landshold til A-landsholdet, DBU Fodboldskole og diverse udviklingsinitiativer.
Partnerskabet blev offentliggjort på et pressemøde mandag og inkluderer både herre- og kvinde-landsholdene.
DBU har sammen med Salling Group, Danmarks største dagligvarekæde, annoncerer et banebrydende partnerskab, der sigter mod at styrke fodboldens rolle i danskernes liv.
Partnerskabet, som løber fra 2024 til 2029, fokuserer på at fremme diversitet, fællesskab, fysisk og psykisk sundhed samt uddannelse, både inden for fodbolden og dagligvarehandlen.
Dette partnerskab er historisk, idet det inkluderer alle nationale hold fra U16 til A-landsholdene, og gør Salling Group til en del af initiativer som Fodboldskolen og Pigeraketten, samt flere andre projekter.
Salling Groups medarbejdere kan også se frem til særlige fodboldoplevelser i de kommende år.
Partnerskabets kerne fokuserer på tre primære områder for samarbejde og forbedring:
Ligestilling og lige muligheder: Gennem forskellige initiativer vil parterne arbejde for at øge diversiteten både i dansk fodbold og hos Salling Group.
Fysisk og psykisk sundhed: Målet er at forbedre danskernes sundhed og mentale velvære, både på fodboldbanen, i butikkerne og hjemme.
Rekruttering og uddannelse: DBU og Salling Group vil styrke rekrutteringen af trænere, dommere, butiksmedarbejdere og fremtidige ledere, og dele erfaringer for at tackle nye udfordringer sammen.
Salling Groups CEO, Anders Hagh, udtrykker stor tilfredshed med partnerskabet, og betoner virksomhedens unikke position til at påvirke vigtige samfundsmæssige temaer gennem deres butiksnetværk.
Erik Brøgger Rasmussen fra DBU er også entusiastisk, og ser frem til at styrke dansk fodbold på alle niveauer gennem dette samarbejde.
Salling Group vil blive synlig på træningstøjet for både kvinde- og herrelandsholdet ved fremtidige turneringer, og også på ungdomslandsholdenes træningstøj fra efteråret 2024, markerende deres første kommercielle partnerskab med alle ungdomslandshold.
Salling Group og DBU ser begge dette partnerskab som en mulighed for at gøre en markant forskel i dansk fodbold og i samfundet generelt.
Hvad er DBU
DBU står for Dansk Boldspil-Union, og det er det ledende organ for fodbold i Danmark. DBU er ansvarlig for administrationen og organisationen af fodboldaktiviteter på tværs af landet. De styrer alt fra amatør- og ungdomsfodbold til professionelle ligaer, inklusiv landsholdene.
DBU blev stiftet i 1889 og er medlem af både FIFA, der er det internationale fodboldforbund, og UEFA, som er det europæiske fodboldforbund. Organisationen har ansvaret for at udvikle fodboldspillet i Danmark, sikre overholdelse af regler og standarder, og fremme fodboldens popularitet og integritet. DBU organiserer også træneruddannelse, dommeruddannelse og forskellige fodboldrelaterede sociale programmer.
Derudover har DBU forskellige landshold, inklusiv herre- og kvindefodboldlandshold, ungdomslandshold og futsal landshold, som repræsenterer Danmark i internationale turneringer.