Når du betaler for en app, forventer du måske, at dine oplysninger forbliver private.
En ny analyse fra Digitaliseringsstyrelsen viser dog, at det ikke altid er tilfældet – heller ikke for de apps, der henvender sig til børn og unge.
Det skriver de i en pressemeddelelse.
Rapporten afslører, at knap halvdelen af de undersøgte læringsapps (47,5 %) indsamler data til tredjepartsmarkedsføring eller statistikker, uanset om du betaler før download eller gennem et abonnement.
Dette gælder blandt andet populære apps som Duolingo og Toca Boca Hair Salon 2.
Ingen oplyser om dataindsamling
Ifølge analysen mangler alle undersøgte apps en samtykkeløsning, som informerer brugerne om dataindsamling.
Rapporten fremhæver, at dette er et brud på de gældende regler, der kræver, at brugere informeres om, hvordan deres data anvendes.
Mindre dataindsamling – men langt fra nul
Ifølge analysen er apps, der kræver betaling før download, generelt bedre til at beskytte privatlivet.
Men data til markedsføringsformål blev stadig samlet ind i 94 % af tilfældene for apps, der kræver betaling efter download.
Rapporten peger dermed på, at betalingsmodellen ikke nødvendigvis garanterer større datasikkerhed.
Tilsyn iværksat
På baggrund af rapportens resultater vil Digitaliseringsstyrelsen intensivere tilsynet med danske apps, der figurerer i analysen.
Styrelsen håber på sigt at kunne sikre mere gennemsigtighed og bedre databeskyttelse – især for børn og unge.