Otte ud af ti dødsulykker i trafikken sidste år skyldtes uopmærksomhed, hvilket er den højeste andel i de ti år, Vejdirektoratet har undersøgt området.
"Jeg tror, vi mangler respekt for det, at når man sætter sig ud i en bil eller går ud i trafikken, så er det mere krævende, end vi regner med. Vi synes, vi kan mange flere ting på en gang, og det kan vi altså ikke. Trafikken kræver vores fulde opmærksomhed," siger Marianne Foldberg Steffensen, chef for trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet.
Rapporten fremhæver, at distraktioner ikke kun skyldes mobiltelefoner.
Mad, grædende børn, justering af GPS eller radio og påvirkninger udefra spiller også en stor rolle.
Selv moderne biler med avanceret sikkerhedsudstyr kan bidrage til problemet.
Siden de er blevet fyldt med sikkerhedsudstyr, er blevet mere stille, og man sidder så behageligt i dem, at det kan føles som en forlængelse af dagligstuen.
Politisk fokus på uopmærksomhed
Transportminister Thomas Danielsen (V) understreger, at der allerede er skærpet straffe for brug af mobiltelefon under kørsel.
"Vi har faktisk skærpet straffen, så det - udover en bøde - giver et klip i kørekortet, hvis man bliver taget med mobiltelefonen. Så vi har strammet hårdt op og forventer også, at vi kommer til at kunne se det i vores tal," siger han.
For at bekæmpe problemet varsler ministeren flere kampagner, der skal skabe opmærksomhed om, hvor farligt det er at lade sig distrahere bag rattet.
Målet er at ændre adfærden hos danske bilister og sikre, at transporten udelukkende handler om at komme sikkert fra A til B.
Eksperter advarer om, at uopmærksomhed kan have alvorlige konsekvenser.
Det forlænger reaktionstiden, øger standselængden og kan føre til, at man overser skilte, vejmarkeringer og andre trafikanter.
Rådet for Sikker Trafik minder derfor om et enkelt budskab, vi alle har hørt før: "Kør bil, når du kører bil."