Det skriver Le Figaro etudiant.
Over 34 år er antallet af fejl i samme diktat steget fra 10,7 til 19,4.
Eleverne i 5. klasse er blevet evalueret fire gange siden 1987 med denne diktat.
Detaljerne viser, at 28 % i 2021 opnåede en score på 25 fejl eller mere, sammenlignet med kun 7 % i 1987.
I modsætning hertil har andelen af elever, der lavede to eller færre fejl, aldrig været lavere, nemlig 1,9 % i 2021 mod 12,9 % i 1987.
Andelen af elever i 5. klasse, der korrekt kan stave et bestemt ord i en diktat, er faldet fra 46,2 % i 1987 til 25,3 % i 2021.
Spørgsmålet er, om elevernes stavning generelt er på tilbagegang, hvilket en undersøgelse fra december 2022, foretaget af Directorate of Evaluation, Foresight and Performance (Depp), der er en del af uddannelsesministeriet, godt kunne antyde
I 2021 deltog 7.000 elever i 5. klasse i testen af denne diktat, som af Uddannelsesministeriet blev betegnet som "uden særlig vanskelighed".
Piger vs. drenge
Blandt dem var 50,8 % piger og 49,2 % drenge. Resultaterne viste, at piger generelt laver færre fejl end drenge i denne øvelse, med et gennemsnit på 17,7 fejl sammenlignet med drengenes 21,1.
Det mønster var også observeret for 34 år siden. Interessant nok var der i 1987 flere drenge (53 %) end piger (47 %). Et positivt resultat af undersøgelsen er, at antallet af studerende, der er "til tiden" til diktaten, er steget markant over årene. I 1987 var 66,8 % af eleverne "til tiden", mens tallet i 2021 var steget til 95,4 %. Antallet af "sene" elever er dermed faldet fra 33,2 % i 1987 til 4,6 % i 2021, selvom denne forbedring ikke var ledsaget af færre fejl.
Hvilke ord er der flest fejl ved
Depp-notatet bemærker, at de vanskeligheder, eleverne oplever, har været de samme over tid. Leksikale fejl er de mindst hyppige, med eleverne i 2021, ligesom i 2015, der laver et gennemsnit på 3 leksikale fejl (mod 2,6 i 2007 og 2,1 i 1987).
Ord som "far" og "mor" mestres af mere end 90 % af eleverne.
To adverbier, "måske" og "straks", har fortsat udgjort en udfordring siden 1987, med en succesrate på henholdsvis 52,8 % og 52,4 % i 2021. Dette er et fald fra 1987, hvor 67,7% og 79,7% af eleverne kunne stave dem korrekt.
"De fleste vanskeligheder stammer fra manglende anvendelse af grammatiske regler," fortsætter rapporten, med aftalen om et adjektiv, som næsten er halveret i løbet af 34 år.
For eksempel er adjektivet "bekymret" anvendt i sætningen "Mor og far, bekymret." Kun en fjerdedel af eleverne i 2021 kunne korrekt afstemme dette adjektiv, en andel der stort set er uændret fra 2015, hvor fejlprocenten var 25,5 %.