Selvom det ville være nærliggende at antage, så bruger DSB ansatte ikke kun toget som transportmiddel, når de skal fragtes fra steds til anden.
DSB er nemlig kommet i svær modvind, både blandt befolkningen og på Christiansborg, efter Ekstra Bladet i en artikel har belyst, hvor dyre ture, DSB har sendt nogle af deres ansatte ud på.
Og det er ikke små beløber, der er tale om.
På bare de ti dyreste ture i december 2023 render den samlede sum for turene op i intet mindre end 44.284 kroner.
De to dyreste ture, på hhv. 5500 kr. og 5628 kr. var begge fra Kolding til Hjørring, ligesom der også er en tur fra Ringsted til Padborg og fra Aarhus til København.
Skaber røre på Christiansborg
En række politikere har kommenteret på situationen, der ikke kun rejser spørgsmål om organisationens miljø- og økonomimæssige ansvarlighed, men også dens interne logistikeffektivitet.
Christina Olumeko fra Alternativet har ikke lagt skjul på sin kritik: "Jeg synes mest af alt, det er et udtryk for, at DSB's køreplaner åbenbart er for dårlige til, at deres egne ansatte kan bruge togene til pendling." Dette synspunkt afspejler en generel frustration over offentlige transportmidlers utilstrækkelighed, som hun mener, bør adresseres på regeringsniveau. "Det er et vist et råb om hjælp, som regeringen selvfølgelig bør kigge på," tilføjer hun.
På den anden side af det politiske spektrum står Dansk Folkepartis Nick Zimmermann, som er lige så kritisk, omend mere direkte: "Det er en tilståelsessag. Hvis de ikke engang selv kan bruge deres tog, må de i selvransagelse forstå, hvorfor danskerne vælger dem fra," siger han til Ekstra Bladet. Zimmermanns frustration er tydelig, og han planlægger at bringe emnet op i sit næste møde med DSB’s ledelse.
Disse taxa-ture har ikke kun været dyre i kroner og ører men har også haft en ikke ubetydelig klimamæssig påvirkning, hvilket strider mod den bredere samfundsmæssige bevægelse mod mere bæredygtige transportformer.