Elbus på rekordtur: Så lang er Danmarks længste elbus-rute

Af: Amalie L.

|

19/11/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
31 nye eCitaro-busser kører nu i Køge.

Lige nu læser andre også

En avanceret opladningsstrategi gør det muligt for VIKINGBUS, der har base i Køge, at udføre imponerende lange ruter med deres eCitaro-busser.

Køge, som er beliggende 30 kilometer sydvest for København, er Sjællands 3. største by med omkring 35.000 indbyggere. Byen tager også store skridt mod fremtiden. Hele byens busdrift er for nylig blevet fuldt elektrisk og lokalt emissionsfri, og Køge huser nu Danmarks længste elbusrute, som er næsten 50 kilometer lang. De eCitaro-busser, der anvendes på denne rute, skal dække strækninger på op til 500 kilometer om dagen.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra VIA ritzau.

Komplet dieselflåde udskiftet med eCitaro-busser

VIKINGBUS, en sammenslutning af 17 danske virksomheder, er en af Danmarks største busselskaber og driver rutekørsel i seks danske byer, herunder Køge. I Køge har virksomheden for nylig udskiftet hele sin flåde af rutebusser fra diesel- til elbusser. Ved årsskiftet 2023/2024 blev 31 Mercedes-Benz eCitaro-busser tilføjet til flåden.

"Vores flåde på mere end 450 rutebusser og turistbusser består hovedsageligt af køretøjer fra Daimler Buses," fortæller Brian Thrige, projektleder og indkøber hos VIKINGBUS. "Vi sætter stor pris på den høje kvalitet og pålideligheden af busserne samt den gode kundeservice. Derfor valgte vi også eCitaro, da vi skiftede til el-rutebusser i Køge."

De 31 enkeltbusser betjener dagligt ni ruter i Køges byområde og ophavet i den østlige del af Sjælland.

Knækker koden for større rækkevidde

Busserne kører fra kl. 05.00 om morgenen til kl. 01.00 om natten i hverdagen og nogle gange døgnet rundt i weekenderne. De lange daglige driftstider og den omfangsrige kørsel pr. dag udgjorde oprindeligt logistiske udfordringer for VIKINGBUS ved overgangen til elbusser. Selv for en eCitaro med en maksimal batterikapacitet på 588 kWh er driftstider på op til 20 timer om dagen og rækkevidder på 500 kilometer uden opladning en krævende opgave.

Ikke desto mindre valgte VIKINGBUS at undgå mellemladninger og i stedet anvende opladning på depotet. Og her skulle der findes en løsning: Splitvagter. Busserne begynder dagen i forskudte intervaller om morgenen og vender tilbage til depotet til opladning efter kl. 09.00, når morgentrafikken er aftaget. I mellemtiden overtager andre fuldt opladede eCitaro-busser kørslen på ruterne.

Takket være en ladeeffekt på 150 kW er batterierne på få timer tilstrækkeligt opladet til at klare eftermiddagsskiftet og fortsætte kørslen til langt ud på natten.

Succesfuld opladningsstrategi

VIKINGBUS anvender også denne opladningsstrategi på Danmarks hidtil længste elbusrute mellem Køge og Stevns, der ligger omkring 25 kilometer længere mod syd. For at kunne dække daglige strækninger på 500 kilometer og derover tilstrækkeligt, selv om vinteren med opvarmning eller om sommeren med aircondition, har VIKINGBUS installeret en ekstra ladestation for enden af ruten. Dette gør det muligt for eCitaro-busserne på denne linje at oplade under planlagte pauser. 

"Denne opladningsstrategi har vist sig at være en succes i praksis," opsummerer projektleder Brian Thrige deres erfaringer fra de første måneder. "eCitaro kører fuldstændig problemfrit. Og med en batterikapacitet på 588 kWh samt mellemladning på depotet kan vi nemt klare selv de mest krævende ruter i Køge."

Brian Thrige er overbevist om, at eksemplet fra Køge vil bane vejen for flere elbusser i VIKINGBUS -flåden, og han forventer, at endnu flere eCitaro-busser snart vil være i drift i andre danske byer.

Anbefalet til dig