Efter fire intense måneder med priskrigs-deklarationer og ugentlige prisnedsættelser på over 100 varer, har Salling Group-kæderne Netto, Bilka og Føtex nu erklæret en våbenhvile i kampen om forbrugernes tegnebøger.
Det skriver B.T.
Kampagnen, der skulle sænke priserne og udfordre markedet, er blevet afblæst som koncept, meddeler Henrik Vinther Olesen, kommunikations- og bæredygtighedsdirektør i Salling Group.
Han bekræfter, at målet om at sænke priserne er nået, og kampagnen har haft en reel effekt.
"Målet var at få priserne ned, og vi kan se på tværs af de varer, vi har haft fingre i, der er priserne sat ned med 18 procent. Det svarer meget godt til den inflation, der har været, siden inflationen tog fat, så målet med det her var og er, at vi får pillet toppen af priserne, og det er lykkedes, og derfor siger vi, det er på et godt niveau, og nu låser vi det fast," udtaler Olesen.
Redaktionschef for B.T. Penge, Niels Philip Kjeldsen, kalder kampagnen en visuel succes, men påpeger samtidig, at udvalget af varer var begrænset.
"På de varer, de har haft med i kampagnen, er priserne faldet ret meget. Men man skal huske, at 100 varer er et meget minimalt udsnit af det samlede sortiment i sådan et supermarked. Og jeg havde måske håbet, på forbrugernes vegne, at det blev bredt ud til mere end 100 varer. Det sker så ikke," siger Kjeldsen.
Salling Group erkender, at kampagnen har haft en pris, men de ser det som en investering i både prisstyring og den grønne omstilling.
"Det har haft en pris i sig selv, og skulle man gøre det på alle varer, så ville vi skulle til at tage et tab hele vejen rundt," tilføjer Olesen.
Selvom kampagnen afsluttes som koncept, forsikrer Salling Group, at de ikke planlægger at hæve priserne på de berørte varer.
"De ligger på et niveau, som vi synes, at de skal ligge på," siger Olesen og understreger, at kampagnen har været med til at starte en vigtig debat om priser og forbrug.