Folkeskole ved Aarhus kørte forsøg med skærmfri måned: Resultatet chokerer de fleste

Af: Kasper Rud

|

01/09/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Sådan oplevede folkeskolen initiativet.

Lige nu læser andre også

Virupskolen eksperimenterer med skærmfri måned – eleverne oplever både fordele og udfordringer

På Virupskolen i Hjortshøj har eleverne gennemgået en måned uden digitale skærme i et forsøg kaldet 'analog august'.

Eksperimentet begyndte ved skolestart, og det har haft en markant indflydelse på både elevernes sociale liv og undervisningen.

Eleverne på skolen er ellers vant til at være omgivet af skærme, men har måttet undvære både mobiltelefoner og computere.

For mange har det været en befriende oplevelse, særligt i frikvartererne. "Det er fedt, at folk ikke har deres telefon i frikvarteret og sidder indenfor og spiller. For nu er der flere, der vil med ud at spille fodbold eller basket," fortæller Asger Stubberup og Silas Andersen, begge elever i 7.a.

Det skriver TV 2.

Men i klasselokalet har fraværet af computere været en udfordring. "Der er mange opgaver, som er lettere tilgængelige der, og det er lettere at lave skriveopgaver der end i hånden," siger de to drenge, der samtidig anerkender, at variationen har tilført noget positivt til undervisningen.

Trine Hemmer-Hansen, en af skolens lærere, har oplevet, at overgangen til analog undervisning har været relativt gnidningsfri. Hun bemærker, at eleverne virker mere energiske sidst på dagen, men erkender også, at computere har deres plads i undervisningen. "I nogle sammenhænge kan jeg også glæde mig til, at de får computeren tilbage, så det handler om variation," forklarer hun.

Fra september er de digitale skærme tilbage på Virupskolen, men skoleleder Martin Christensen understreger, at skolen fortsat vil fokusere på en balanceret tilgang til teknologi.

"Jeg tror ikke på, at Virupskolen udelukkende skal være en analog skole. Folkeskolen har brug for computere og digitale læremidler," siger han. Dog vil skolen forblive mobilfri for at fremme den sociale interaktion blandt eleverne.

Elever med særlige behov, som kræver digitale hjælpemidler, har fortsat haft adgang til disse under den skærmfri periode, hvilket sikrer, at alle elever har kunnet deltage fuldt ud i undervisningen.

Anbefalet til dig