Forbrugerombudsmanden griber ind: Politianmelder influencere

Af: Liva H.

|

09/10/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det skriver de i en pressemeddelelse.

Lige nu læser andre også

At være influencer og leve af sociale medier er blevet en levevej for flere og flere. Med deres store følgerskarer kan influenter påvirke deres publikums liv og forestillinger i stor stil.

Netop derfor har Forbrugerombudsmanden rettet blikket mod denne voksende gruppe, som selvom de er selvstændige i deres indhold, stadig skal følge klare retningslinjer.

Forbrugerombudsmanden har i en række sager politianmeldt flere influenter for overtrædelser af markedsføringsloven. Det drejer sig om i alt ni sager, mens yderligere 31 overtrædelser har resulteret i en indskærpelse af reglerne for andre influenter. De anmeldte overtrædelser drejer sig både om skjult reklame og opslag, som potentielt kan udgøre en risiko for børn og unges sikkerhed.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

"Når influenter driver deres profiler på sociale medier via et CVR-nummer, er de allerede af den grund erhvervsdrivende. Deres produkter er dem selv og alt deres indhold på sociale medier. Derfor skal alt indhold leve op til markedsføringsloven – præcis som det gælder for alle andre erhvervsvirksomheder," siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.

Henvender sig til børn og unge

Et af de primære fokusområder i sagerne er influenter, som henvender sig til børn og unge. Her gælder der særlige regler, der skal beskytte denne målgruppe. Det betyder, at influenter ikke må lægge indhold ud, som indeholder alkohol eller energidrikke, ligesom de ikke må dele opslag, der beskriver farlige situationer eller opfordrer til adfærd, som tilsidesætter almindelig sikkerhed. Disse regler gælder, uanset om indholdet er reklame eller ej.

Kan være svært at skelne

En anden problemstilling, som Forbrugerombudsmanden påpeger, er skjult reklame. Selv når influenter markedsfører deres egne produkter, skal dette tydeligt markeres som reklame. Særligt i forhold til børn og unge vurderes det, at de ofte har svært ved at gennemskue, når influenter reklamerer for egne produkter.

Nedenfor ser du hvilke forhold der ellers er årsag til at influencere nu er blevet politianmeldt.

Sagerne vedrører blandt andet nedenstående forhold, hvoraf nogle går igen hos flere influenter:

  • Indhold på sociale medier, hvor der beskrives farlige situationer eller situationer, som tilsidesætter almindelig sikkerhed, uden at der er en pædagogisk, samfundsmæssig eller anden saglig begrundelse for det.

  • Indhold på sociale medier, hvor influenter direkte opfordrer børn til køb.

  • Indhold på sociale medier, hvor der anvendes børn og unge under 15 år, uden de indgår i en naturlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.

Sagerne er et klart signal fra Forbrugerombudsmanden om, at influenter på sociale medier skal overholde samme regler som alle andre erhvervsdrivende. Det betyder, at deres indhold altid skal leve op til markedsføringsloven – også når det ikke direkte er kommercielt, og især når børn og unge er i fokus.

Anbefalet til dig