Den grønne bølge skvulper fortsat kraftigt hos supermarkedskæden Lidl, som nu annoncerer en forlængelse af deres momsfri kampagne på frugt og grønt. Oprindeligt tiltænkt til kun at vare gennem februar måned, har Lidl Plus-kunder nu glæden af at fylde indkøbskurvene op med vitaminrige varer til nedsat pris helt frem til 31. marts.
"Vores kunder har i februar vist stor interesse for at købe frugt og grønt med en besparelse, der svarer til momsen," udtaler Thomas Sejersen, presseansvarlig hos Lidl, til B.T.
Forlængelsen falder i en tid, hvor debatten om moms på fødevarer og deres miljømæssige fodaftryk har taget fart i Danmark. Ideen om at sænke momsen på sundere og mindre klimabelastende varer som frugt og grønt blev første gang luftet af Moderaterne før jul og har siden hen fanget offentlighedens interesse.
Konkurrencen mellem supermarkederne bliver mere intens i kampen om at tilbyde kunderne både billige og bæredygtige alternativer. 365discount tog initiativ til en lignende momsfri uge tidligere på året, men modsat Lidl har de ikke planer om at forlænge tilbuddet.
"Det svære ved en differentieret prissætning hos os, er jo blot, at vi også arbejder under hård konkurrence," siger Michael Tilsted, direktør for 365discount, som mener, at en varig løsning kræver politisk indgriben.
Den politiske verden har også vist interesse for ideen. Skatteminister Jeppe Bruus (S) udtrykte sig positivt om initiativet, da han besøgte Lidl i Glostrup. Han var positiv over den stigende interesse i frugt og grønt, og betvivlede heller ikke den lave pris' indflydelse på kundernes købsvane.