Der var en særlig stemning, da båndet blev klippet til åbningen af den nye dagligvarebutik Alma på Frederiksberg.
Ikke kun fordi det er en ny butik – men fordi den repræsenterer noget større: et forsøg på at genoplive ånden fra det hedengangne Irma.
Manden bag er Alfred Josefsen, tidligere direktør i Irma i 13 år, og navnet?
Det er opkaldt efter hans bedstemor. Det skriver DR.
Men Alma er ikke bare et nostalgisk tilbageblik – det er et nyt bud på, hvordan dagligvarehandel skal se ud i 2025.
"Det er en stor dag. Vi har forberedt os gennem det sidste halve år," sagde Alfred Josefsen under åbningen og tilføjede, at det nye butikskoncept lever op til både hans drømme og forventninger.
Alma bygger videre på Irmas værdier, men forsøger samtidig at være noget andet.
Der er større fokus på økologi, mindre på ultraforarbejdede fødevarer – og et tydeligt mål om at skabe en butik med både sjæl og kvalitet.
Ekspert i detailhandel Dorte Wimmer vurderer, at Alma kan finde fodfæste som en kæde af specialbutikker, især i områder som hovedstaden, hvor kundesegmentet er villige til at betale ekstra for gode varer.
Hun spår op til 8-10 butikker på sigt.
"Alma henvender sig til dem, som har en lidt højere indkomst end gennemsnitsdanskeren, og som er villig til at betale for kvaliteten i produkterne," siger hun.
Alma åbner først på Frederiksberg og i Indre By – og hvis alt går vel, kan det blive begyndelsen på et helt nyt kapitel i dansk dagligvarehistorie.