Hvis du lige nu sidder og venter på en pakke fra GLS, skal du være ekstra opmærksom, hvis der tikker en lille besked ind i indbakken.
Der er efterhånden ingen nyhed i, at man skal være opmærksom og kritisk, når man modtager beskeder fra ukendte mailadresser, der indeholder links eller opkræver betalingen.
Dette er nu scenariet igen, og GLS er ude for at advare alle deres kunder om ikke at trykke på linket, hvis de har modtaget en mail.
Det oplyser de gennem appen ‘Mit digitale selvforsvar’. (Du kan se et billede af beskeden længere nede)
GLS beder kunderne huske, at de ikke opkræver ekstra leveringsgebyr for pakkelevering.
Herudover understreger de, at selvom linket i mailen ser ægte ud, så er det falsk, og du vil blive ført videre til en falsk side, hvis du trykker på det.
Afslutningsvis minder GLS kunderne om, at hvis de er i tvivl om en pakkelevering, så skal de tjekke pakkenummeret i GLS app'en, på deres webside eller kontakte deres kundeservice.
Du kan se et billede af den falske besked her:
Foto: Mit Digitale Selvforsvar
Postnord advarer også
Det er ikke kun GLS, der er ude med en advarsel til de danskere, der venter en pakke fra dem.
Desværre er det nemlig alment kendt, at særligt fragtfirmaer bliver benyttet af diverse svindlere til at franarre penge eller oplysninger fra folk, og det samme er tilfældet med PostNord.
Senest har PosNord via 'Mit Digitale Selvforsvar' advaret kunder mod en SMS-besked, der angiveligt beder modtageren af en pakke om at betale et leveringsgebyr.
Herunder kan du set et billede af den svindel-SMS, der forsøger at udgive sig for at være fra PostNord.
Foto: Mit Digitale Selvforsvar
Med det stigende antal svindel der finder sted, er det vigtigt, at du altid kigger med kritiske øjne, hvis du modtager en e-mail eller en besked, som du ikke lige havde forventet.
Er du usikker på, om du er ved at blive snydt, så ring til eksempelvis GLS eller PostNord og hør, om det vitterligt er dem, der har sendt dig beskeden.