Mange har nok oplevet at få opkald eller beskeder fra ukendte numre, som virker underlige og derfor bliver ignoreret.
Men det er ikke alle der har prøvet, at beskederne ligner, at de er fra børn eller børnebørn. I øjeblikket er der dog en stigende tendens til, at folk oplever netop dette.
Det fortæller Danske Bank i en advarsel på forbrugerrådet tænks tjeneste "Mit digitale selvforsvar', hvor de advarer mod netop denne type svindelnumre.
På mit digitale selvforsvar lyder advarslen fra Danske Bank således:
"Danske Bank ser en stor stigning i svindlere, der udgiver sig for at være kunders børn eller andet familiemedlem over sms- og chatbeskeder, for at franarre dem penge. Tricket kan være svært at gennemskue, hvis man er vant til hurtigt at sende penge digitalt.
Når svindlerne tyer til denne svindelform, skriver de enten på sms eller chatbeskeder til kunden.
De indleder typisk med at skrive, at de har mistet deres telefon og derfor har fået nyt nummer. De vil være gode til at efterligne ofrenes børns sprogbrug, brug af emojis osv. Og til sidst vil de skrive, at de har et akut økonomisk problem, som kan løses med en overførsel. På den måde franarres kunderne penge, og det kan være store beløb på mange tusind kroner.
Vær varsom, hvis en henvendelse handler om penge
Er du i tvivl, så lad være med at gøre noget eller kontakt dit personen du kender på sidst kendte telefonnummer
For at beskytte dig mod denne type svindel, kan du aftale et kodeord med dine familiemedlemmer, som skal bruges, hvis der anmodes om pengeoverførsler via telefon eller sms
Kontakt din bank, hvis du har mistanke om, at du har været udsat for svindel
Svindel er et stigende problem i vores samfund, og svindlerne udnytter, at teknologierne hele tiden forandres. Samtidig er de kyniske og bruger ofte vores følelser som instrument til at gøre os mere sårbare og villige til at reagere."