Danmark hører til et af de meste digitaliserede lande i verden. Uanset om vi skal til lægen, tjekke vores ejendomsvurdering eller på anden måde i kontakt med banker, det offentlige eller lignende, så sker det digitalt.
Derfor kommer der stadig flere ældre medborgere på nettet, og det er desværre gode nyheder for digitale svindlere, der derved har fået foræret en masse nye ofre, der ikke har lært et godt og solidt digitalt selvforsvar.
Sådan skriver ESET Nordics i en pressemeddelelse.
”Vores ældre er blevet bedre til at navigere i den digitale verden, men de er desværre stadig alt for lette ofre for en dygtig scammer. Scammerne ved præcis, hvordan de skal presse og overtale ældre til at udlevere personlige oplysninger og logininformationer eller få dem til at klikke på ondsindede links,” siger Leif Jensen, sikkerhedsekspert hos ESET Nordics og fortsætter:
”Vi bør alle lægge os i selen for at hjælpe en ældre medborger med at blive klædt bedre på til at begå sig i den digitale verden.”
5 populære scams, og sådan undgår du dem
Leif Jensen har derfor lavet en oversigt over de mest populære scams, der er rettet direkte mod den ældre befolkning, og har også gode råd til, hvordan man undgår at falde for dem.
Phishing
Den største trussel er phishing, og den rammer langt fra kun seniorer. Ofte vil scammere udgive sig for at komme fra officielle eller legitime steder og forsøge at overtale dig (deres offer) til at give dem dine login-informationer eller klikke på et link eller åbne en vedhæftet fil.
I øjeblikket ser vi mange sms’er, der angiveligt kommer fra PostNord med en ’tilbageholdt’ pakke, som først kan leveres, når du lige klikker på et link og opdaterer dine personlige informationer.
Tech support
Her ringer en svindler op og udgiver sig for at være support fra en tech-virksomhed. Ofte er det fra Microsoft eller Apple, og svindleren vil så fortælle dig, at du har et problem med din computer.
Scammeren vil ofte være meget ’aggressiv’ og forsøge at få sit offer til at installere et program eller indbetale penge, så de kan ’løse’ problemet for vedkommende, et problem, der naturligvis ikke findes. Scammeren ønsker blot sit malware installeret på ofrets computer.
Svindel ved onlinehandel
Der dukker konstant nye onlinebutikker op, desværre er mange af dem skabt af svindlere. Mange ældre leder efter gode handler, hvor de kan spare penge, og det er ofte, hvad disse svindelsteder tilbyder.
Men enten findes varerne ikke, eller også er de forfalskede. Under alle omstændigheder har svindlerne fået fat i ofrets data og måske endda kreditkortinformationer.
Lotterisvindel
Et meget populært svindelnummer, som scammere ofte retter mod seniorer, er at fortælle, at de har vundet i et lotteri, ofte et lotteri, der er stor chance for, at de på et eller andet tidspunkt har deltaget i.
Men det kan lige så godt være lotterier, ofret aldrig har deltaget i. Her vil det så ofte fremgå, at de er blevet ’udvalgt’ specielt, og hvem vil ikke gerne det.
Bedsteforælderscam
Det sidste scam er stadig relativt nyt i Norden. Her bliver ofret, en bedsteforælder, ringet op, og personen i den anden siger noget i stil med: ”Hej bedstemor – ved du, hvem det er?”
Herfra vil der komme en lang lidelseshistorie, der ender med en bøn om penge for at komme ud af den kedelige situation. Et generativt AI kan hjælpe med til at levere en overbevisende stemme, og svindleren vil have lavet research på ofret, så han eventuelt kender barnebarnets navn.
For at hjælpe ældre til at undgå at falde for disse og andre scams har Leif Jensen et par gode råd:
Hvis et tilbud er for godt til at være sandt, så er det ofte sådan. Undgå det for alt i verden.
Opfat alle uopfordrede henvendelser med allerstørste mistanke. Hvis du virkelig vil svare på en henvendelse, så lav lidt research først. Tjek beskedens indhold, afsenderen, og om der er andre, der har oplevet scams af den type.
Hold hovedet koldt, selv når du bliver presset over telefonen, og giv aldrig dine personlige informationer ud.
Stol ikke på telefonnummeret, der ringer til dig – det kan let forfalskes.
Brug fler-faktor-godkendelse på dine online-konti, så du gør det svært for svindlere at stjæle dine login-informationer.
Send aldrig penge til nogen, medmindre du kender dem personligt og er helt sikker på, at de er dem, de giver sig ud for at være.
Klik aldrig på links, og åben aldrig vedhæftede filer, du får i beskeder på sociale medier eller fra folk, du ikke kender. Og husk, at banker og forsikringsselskaber aldrig sender links til dig, hvilket også gælder for MitID.
”Hvis du er faldet for et scam, så skal du være hurtig. Du skal med det samme lukke dit kreditkort, ændre login på dine onlinekonti og kontakte politiet, så du kan få meldt svindlen,” slutter Leif Jensen.