Hjem-is skifter navn efter 47 år: Her er forklaringen

Af: Mie M.B

|

10/11/2023

Nyheder
Foto: PR-foto
Foto: PR-foto
Beslutningen kaldes ifølge detailekspert modig

Lige nu læser andre også

Hvis du er fra tiden med reklamer mellem hver udsendelse i fjernsynet og streaming var noget der kun foregik i engelske kanaler, så kan du nok huske reklamen for 'Vennernes Vej’ og den lille glade blå Hjem-Is bil der rullede ind i kvarteret blandt de mange ispinde karakterer. Af den oprindelige flok fra Vennernes Vej er nu kun Rune isen tilbage, for alle andre karakterer er udgået - selv Hjem-Is bilen.

Efter 47 år er synet af den blå bil og lyden af den ringende klokke cementeret ind i vores DNA som lig med is til fryseren. For nogle har det været en fast tradition at besøge Hjem-Is bilen når den kom til vejen, for andre var det noget man gjorde ved helt særlige lejligheder. Uanset hvad er der for mange danskere stærke følelser omkring den lille blå bil og den ringende klokke, hvilket også gjorde nyheden om navneskiftet og sortiment forandringen så meget desto mere chokerende.


Det nye navn på bilerne er Fråst. Med Å. En detalje der får mange til at rulle med øjnene og begynde på argumenter med ‘genialt for en international virksomhed’, ‘kan de nu heller ikke stave’ og ‘det hele behøver ikke at være så smart at det bliver plat’. Men der er måske en genistreg bag det nye navn, som mange ikke overvejer, og for Torben Meng, nordiske chef for Fråst, er det netop for at markere det nordiske ophav, at valget faldt på Fråst med Å -og ikke O. “I forhold til vores planer om på sigt også at udrulle brandet i Europa, er navnet stadig nemt at udtale. Vi har vendt mange muligheder, og med Fråst har vi et navn der er enkelt, har lidt kant og er nemt at huske,« skriver Torben Meng i en mail til Finans. Å’et skal være en reference til Danmark og Norden, det giver lidt kant til navnet - og så er det nemt at huske.

Beslutningen om navneskifte kaldes af detailekspert Dorte Wimmer for ‘et modigt træk’. Når man som virksomhed begynder at ændre på danske traditioner, så vækker det hurtigt stærke følelser i folk. “Vi så store reaktioner, da Coop tidligere i år meddelte, at navnet Irma udgår. Virksomheder er inde at røre ved noget følsomt og nærmest kronjuvelerne over for forbrugerne med navne, der er så veletablerede og kendte,” fortæller hun til Finans. Hun uddyber. “Omvendt er det for mig at se meget modigt med det nye koncept for Hjem-Is. I en tid hvor andre har det svært med hjemmelevering af dagligvarer, sætter de en offensiv ind med deres udbyggede logistik og setup.”

Fråst-bilen fungerer på mange måder ligesom den Hjem-Is altid har gjort med planlagte ruter og mulighed for at bestille varer på deres hjemmeside. Deres mange pakketilbud og gaver ved køb for et bestemt beløb gør samtidig, at man som forbruger får mulighed for at prøve et udvalg af mange nye, spændende produkter. 

Du har mulighed for at læse mere om Fråst, udforske sortiment og bestille varer til levering på deres hjemmeside.


Anbefalet til dig