København har i godt halvanden måned været en miljøzone, og som en konsekvens har gamle dieselbiler af Euronorm 1-4 været uønskede i byen, medmindre de er blevet udstyret med et godkendt partikelfilter.
Den danske miljøzone har dog også haft uventede konsekvenser på den anden side af Øresund.
644 svenske bilister har modtaget bøder for at køre i dieselbiler i København siden den 1. oktober, ifølge det svenske medie Aftonbladet.
En af dem, 62-årige Helene Aurell, blev pålagt en bøde på 3.000 danske kroner, da hun kørte sin Opel med dieselmotor fra 2011 fra sit hjem uden for Simrishamn til den danske hovedstad i slutningen af oktober.
Aurell udtrykker sin forvirring over bøden og den begrænsede information om de danske dieselregler.
"Jeg forstod ingenting. De vil have, at jeg skal betale 1.500 danske kroner gange to for at køre frem og tilbage," siger hun til Aftonbladet.
Svenske myndigheder har imidlertid ikke været til stor hjælp. Ifølge Per Öhlund fra den svenske transportstyrelse ligger ansvaret for at kende de regler, der gælder i andre lande, hos den enkelte bilist.
"Sverige har pligt til at informere om regler, der gælder i Sverige. Men vi overvåger ikke, hvordan andre lande vælger at ændre deres regler," forklarer han.
I Danmark har bøderne også ramt danske bilister, og kun i Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune er der udstedt 2.733 bødeforlæg. Reglerne gælder også i landets tre andre miljøzonekommuner: Odense, Aarhus og Aalborg.
I alt er der udstedt 4.812 bøder i de fire største danske byer.