Tilbage i september fik 2.024 danske IKEA-kunder uretmæssigt trukket penge for varer fra den svenske møbelgigant - og nu tager IKEA konsekvensen.
Normalt har IKEA en høj stjerne blandt danskerne grundet deres prisvenlige møbler og praktiske løsninger, men episoden i september har fået flere kunder op i det røde felt.
En lang række kunder troede nemlig, at de havde annulleret deres ordrer, men blev alligevel opkrævet, hvilket skabte et større postyr.
For om det så var for deres kødboller, kanelsnegle eller den helt store IKEA-test, så var der god grund til at læse med, hvis du for godt et par måneder siden var et smut forbi IKEA.
IKEA havnede nemlig i en uheldig situation, hvor en menneskelig fejl i håndteringen af deres IT-system førte til, at 2024 kunder blev trukket penge, som de ikke skulle have betalt.
Beløbene spændte fra blot et par tusinde kroner til op mod 60.000 kroner.
Det får nu konsekvenser, skriver B.T.
Ifølge en anmeldelse, som IKEA har sendt til Datatilsynet, har den berørte medarbejder og deres nærmeste kolleger modtaget træning i GDPR-reglerne for at undgå lignende fejl i fremtiden.
IKEA forklarer, at afdelingerne Information Security & Data Privacy, Legal og Business Risk and Compliance vil gennemføre en grundig gennemgang af afdelingens procedurer for at styrke medarbejdernes generelle forståelse af GDPR.
IKEA's kommunikationsdirektør, Christian Mouroux Pedersen, lægger ikke skjul på, at virksomheden forventer, at de nye tiltag vil forhindre en gentagelse:
"Vi forventer ikke, at fejlen sker igen", skriver han i en kort mail til B.T.
Datatilsynet håndterer årligt omkring 9.000 anmeldelser om datasikkerhedsbrud, men de har endnu ikke valgt at gå videre med sagen, da IKEA hurtigt selv tog affære.
Tilbage står dog en række danskere, der har oplevet ubehaget ved uventede trækninger, hvoraf enkelte kunder endda blev trukket over 30.000 kroner.
IKEA har forsikret, at alle berørte kunder er blevet kontaktet, og pengene er refunderet.