I Sandviken, Sverige, har to splinternye brintbusser været parkeret ubrugte siden 2021.
Årsagen?
En tankstation, der ikke kunne levere det nødvendige tryk, har gjort millioninvesteringen til en dyr fejltagelse for det regionale trafikselskab X-trafik.
Busserne blev indkøbt som et led i ambitionen om at reducere CO2-udledningen og skabe en grønnere transportsektor.
Med en samlet pris på 15 millioner svenske kroner var forventningerne høje, men ingen havde forudset, at infrastrukturen ikke var klar til at understøtte busserne.
"Vi var meget overraskede," siger Andreas Eriksson, chef for regionaltrafik i X-trafik, ifølge Boosted.
Den eksisterende brinttankstation i området, der har været i drift siden 2016, kunne nemlig kun levere 700 bar, hvilket passer til personbiler.
Brintbusserne krævede derimod 350 bar – en detalje, der først blev opdaget, da busserne ankom.
Resultatet?
Fire års stilstand og en ekstra regning på 3,6 millioner kroner i afskrivninger.
Endelig klar til brug
Først nu kan busserne komme på vejene, efter at tankstationens nye ejer, Hynion, har opgraderet anlægget til at kunne håndtere det nødvendige tryk.
Men sagen står tilbage som et eksempel på, hvor galt det kan gå, når investeringer i grøn teknologi ikke følges op af den nødvendige infrastruktur.
En advarsel til grøn omstilling
Mangel på koordinering mellem køretøjer og tankfaciliteter har både økonomiske og miljømæssige konsekvenser.
For at undgå lignende situationer kræver den grønne omstilling et mere strategisk samarbejde mellem myndigheder og trafikselskaber.
I Danmark blev de sidste brintstationer lukket i 2023, men en kommende EU-lov kan tvinge landet til at genoverveje infrastrukturen.