Aarhus Byråd har indgået en aftale om en grøn mobilitetsplan for Aarhus Kommune, og den tegner lovende for de mange århusianere, arbejdende og studerende der bor i byen.
Den politiske aftale er en udmøntning af klimaaftalen, hvor det blev besluttet, at transportområdet skal levere en CO2-reduktion på 270.000 tons i 2030. Aftalen danner nu ramme om en kommende grøn mobilitetsplan, der skal give aarhusianerne bedre alternativer end at tage bilen.
Et af de tiltag, der bliver talt mest om, efter aftalen er landet, er planerne om at indføre 'roadpricing' på de aarhusianske veje, så bilister fremover skal betale en afgift alt efter hvor, hvornår og hvor meget, de kører. Men der er bestemt også andre ting at bide mærke i i aftalen. Blandt andet, at politikerne faktisk vil forsøge sig med gratis kollektiv trafik.
Og det lyder jo umiddelbart helt fantastisk.
Stil bilen, kør gratis i bus
Forligspartierne bag aftalen er enige om at foretage investeringer for 255 mio. kr. frem mod 2030 til anlæg af bl.a. nye busbaner, ombygning af kryds mm., så buspassagerer får en forlomme i trafikken og kommer hurtigere frem.
Dertil skal der ske investeringer for 50 mio. kr. om året fra 2027 til flere afgange, så bussen kører så hyppigt, at køreplanen bliver overflødig på særligt prioriterede ruter.
Et nyt forsøg med gratis kollektiv transport til bilister, der stiller bilen og rejser videre fra det eksisterende parkér og rejs-område i Lisbjerg og to muligt nye parkér og rejs-områder i Tilst og Viby, skal det gøre det mere attraktivt at hoppe over i den kollektive transport på vej ind til byen.
Hvordan det præcist kommer til at fungere, står endnu ikke helt klart. Men først og fremmest kræver det i hvert fald, at du er villig til at lade bilen stå.
Der bliver også investeret i flere og bedre cykelstier og i mere ladeinfrastruktur, så det bliver mere attraktivt at vælge en elbil, når den udtjente fossilbil skal skiftes ud.
Samtidig konkluderer aftalen, at letbane er det rette og mest fremtidssikrede teknologivalg for etape 2 af den højklassede kollektive trafik mellem Spanien og Brabrand. Det skal skabe den bedste synergi med de eksisterende letbanestrækninger. Danmarksdemokraterne står dog uden for denne del af aftalen.