Nyheder24.dk
Forside Nyheder Lækkede filer afslører: Rusland vildledte allieret om MiG-29K’s pålidelighed

Lækkede filer afslører: Rusland vildledte allieret om MiG-29K’s pålidelighed

The Ukrainian fighter jet MiG-29 in flight. Combat aircraft
Maksym Pasternak / Shutterstock.com

Lækkede filer afslører, at vigtig information om flyets radarsystem blev tilbageholdt.

Lige nu læser andre

Lækkede filer afslører, at vigtig information om flyets radarsystem blev tilbageholdt.

Rusland vildledte om MiG-29K-jagerflyets driftssikkerhed

Indiens tillid til Rusland har fået et alvorligt knæk, efter det kom frem, at Moskva har givet vildledende oplysninger om MiG-29K-flyets ydeevne.

Lækkede dokumenter viser, at afgørende data om flyets radarsystem blev skjult, hvilket førte til store driftsproblemer for det indiske luftvåben og flåden.

Afsløringerne har fået Indien til at undersøge alternative flytyper.

Fejlrater på radar langt højere end oplyst

Zhuk-ME-radarsystemet, der er installeret i MiG-29K, viste sig at være langt mindre pålideligt end lovet af den russiske producent.

Læs også

Fejlraten var ifølge dokumenterne mellem to og en halv og seks gange højere end angivet.

Det har drastisk reduceret flyets effektivitet og rejst tvivl om dets fortsatte anvendelse i indisk tjeneste.

Hackede dokumenter afslører oppustede tal

Problemerne kom frem gennem dokumenter, der blev lækket af hackergruppen Black Mirror.

Den oprindelige kontrakt angav en gennemsnitlig tid mellem fejl (MTBF) på 150 timer,
men i praksis faldt den til 97 timer i 2016 og blot 60 timer i 2017.

Tallene ligger langt under, hvad man forventer af et kampfly i frontlinjen.

Selv mindre fejl blev skjult

Læs også

Lækkene afslørede også, at den gennemsnitlige tid mellem mindre fejl (MTBD) var stærkt overdrevet.

I stedet for de lovede 120 timer lå den faktiske værdi i 2016 på kun 20 timer.

Det betød, at Indien fløj fly, der krævede hyppig og uforudsigelig vedligeholdelse – noget, der alvorligt svækkede kampberedskabet.

Rusland talte testfly uden fungerende radar med

Ifølge Defense Express inkluderede Rusland testflyvninger med fly, der havde radaratrapper i stedet for fungerende systemer, i de samlede drifttider.

Dette gjorde det muligt at kunstigt forbedre pålidelighedstallene for at opfylde Indiens udbudskrav.

Læs også

Fremgangsmåden vurderes nu som en bevidst vildledning.

Reparationer forsinket, opgraderinger uklare

Forhandlinger mellem Rusland og Indien om at løse problemerne har stået på i årevis uden reelle fremskridt.

Midlertidige opgraderinger blev gennemført, men de løste ikke de grundlæggende tekniske fejl.

Hvem der skal betale for fremtidige reparationer, er stadig uklart, og et egentligt moderniseringsprogram findes ikke.

Indien vender sig mod Frankrig

Efter gentagne problemer afcertificerede den indiske flåde officielt Zhuk-ME-radaren i 2019.

Læs også

Siden da har opmærksomheden rettet sig mod den franske Rafale M.

Da MiG-29K-flyets operative tilgængelighed kun ligger mellem 15 og 47 procent – primært på grund af vedvarende problemer med skrog og motor – er Indiens frustration vokset.

Indien stadig en vigtig kunde

Trods tilbageslagene opretholder Indien fortsat et tæt forsvarssamarbejde med Moskva.

Landet er fortsat en af Ruslands vigtigste militærkunder og fortsætter handler som købet af S-400-luftforsvarssystemet.

Officielt har indiske embedsmænd undgået at kritisere MiG-29K-aftalen direkte for at bevare de diplomatiske relationer.

Ads by MGDK