Nyheder24.dk
Forside Nyheder Lidl-ansatte afslører metoderne de bruger til at snyde kunderne

Lidl-ansatte afslører metoderne de bruger til at snyde kunderne

Lidl, indkøbsvogn, supermarked
Foto: hans engbers / Shutterstock.com

Det sker hver dag i butikken.

Lige nu læser andre

Forbrugerne har i årevis strømmet til Lidl, lokket af lave priser og enkle indkøbsoplevelser.

Kæden har høstet topplaceringer i tilfredshedsundersøgelser og vundet bred opbakning blandt danskerne.

Men bag butikkens velkendte facade gemmer sig ifølge tidligere ansatte en række metoder, der systematisk får kunderne til at købe mere end planlagt.

Skjulte kneb bag kundevogn og hylder

En ny dokumentar afslører, hvordan Lidl bevidst bruger psykologiske tricks i butiksmiljøet.

Flere tidligere medarbejdere står frem og forklarer, hvordan helt almindelige indkøbsvaner bliver udnyttet til at øge salget.

Læs også

Et af de mest opsigtsvækkende eksempler handler om indkøbsvognene.

Vognenes størrelse og udformning er ifølge en tidligere ansat designet til at narre kunderne.

Varerne samler sig aldrig ved håndtaget, og derfor virker vognen tom, selv når den er halvt fuld.

Den tidligere medarbejder fortæller i dokumentaren:

“Hvis vognene havde været mindre, ville Lidl aldrig have kunnet producere det salg, som det nu producerer”.

Prisskilte og indretning narrer øjet

Læs også

En anden metode handler om prisskiltene, som ikke sidder under varerne, som i mange andre butikker.

I Lidl er de placeret over hylderne. Det gør det sværere at matche varen med den korrekte pris, hvilket øger risikoen for, at kunderne tager et dyrere produkt uden at opdage det.

Butikkernes indretning er heller ikke tilfældig.

Frugt og grønt står altid lige ved indgangen. Den sunde start skaber en følelse af god samvittighed, og den følelse får flere til at smide lidt ekstra slik og snacks i kurven på vej mod kassen.

Lidl holder stadig mund

På nuværende tidspunkt har Lidl ikke kommenteret afsløringerne.

Læs også

Ifølge detailhandelseksperter er mange af teknikkerne kendte i branchen, men det særlige i dette tilfælde er, hvor konsekvent de bruges i kæden.

For forbrugerne kan det betyde, at næste gang vognen virker tom, selvom den er fyldt, er det ikke nødvendigvis maven, der snyder – men butikken, der har planlagt det hele ned til mindste detalje.

Ads by MGDK