Det går stærkt ved kasserne i Lidl for tiden – og ikke kun fordi varerne ryger hurtigt over scanneren.
Den populære dagligvarekæde har sat fart på sin digitale udvikling, og det mærker både kunderne og koncernen selv allerede nu.
Tryg teknologi i et kendt supermarked
Siden marts 2023 har Lidl åbnet 24 nye butikker i Danmark.
Nu ruller de en ny og opdateret scan-selv-løsning ud i 20 butikker mere frem mod sommer – og på længere sigt i endnu flere.
Ifølge Mads T. Nielsen, salgs-, udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl Danmark, er det både kundernes oplevelse og effektiviteten, der driver satsningen.
"Når vi forbedrer butiksoplevelsen, styrker vi både kundetilfredsheden og effektiviteten, og det er afgørende for vores vækst og position i Danmark," siger han i en pressemeddelelse og understreger, at de klassiske kasselinjer selvfølgelig stadig bliver en del af butikken.
Mere app-brug
Scan-selv-området er bemandet med en medarbejder, og kasserne er udstyret med vægtkontrol og en brugervenlig skærm, som gør det nemt for alle – uanset alder – at finde rundt.
Særligt én ting vækker stolthed:
"Jeg er særligt stolt af, at vores løsning har medført mindre svind," siger Mads T. Nielsen og henviser til, at det netop er et område, mange kæder kæmper med.
Kunderne kvitterer med stor opbakning. I visse butikker vælger op mod 75 % af kunderne at bruge scan-selv-kassen, og samtidig er brugen af Lidl Plus-app’en steget markant.
Løsningen er en del af en bredere digital strategi, som ifølge Lidl skal gøre det både nemmere, hurtigere og mere fleksibelt at være kunde i kæden.