Lidl Danmark opruster i kampen om dagligvarekunderne og har ambitiøse planer for vækst i Storkøbenhavn og Nordsjælland. Discountkæden ønsker at åbne så mange nye butikker som muligt og ser fortsat et stort uudnyttet potentiale i området. Det fortæller Retailnews.
Storbyekspansion kræver kreative løsninger
Lidl har allerede 48 butikker i hovedstadsområdet, men ifølge udviklings- og ejendomsdirektør Mads T. Nielsen er der fortsat mange potentielle kunder, som bor for langt fra en Lidl-butik. "Vi vil gerne tættere på vores kunder," siger han.
Dog er det ikke en opgave, der løses fra dag til dag. At finde egnede placeringer i København kræver kreativitet, da ledige grunde er en sjældenhed. "Der ligger ikke bare en tom mark i København, så det handler om at være kreativ hele vejen rundt," forklarer direktøren.
Kæden fastholder sine krav til butiksstørrelse
Selvom Lidl ønsker at udvide kraftigt, går de ikke på kompromis med deres koncept. Der skal være plads til de velkendte, rummelige butikker, der typisk er 25 procent større end konkurrenternes. "Vi vil gerne sikre, at vores butikker lever op til vores standarder – både hvad angår størrelse og placering," siger Mads T. Nielsen.
Butikkerne skal ligge i tætbefolkede områder eller tæt på en større trafikåre med gode parkeringsforhold. Samtidig er det vigtigt at kunne præsentere et bredt udvalg af friske varer, som er en central del af Lidls koncept. "Vores kunder vender tilbage for de friske varer – frugt, grønt, bake-off og kød – samt vores temavareuger, som giver adgang til produkter fra hele verden," forklarer han.
Fokus også uden for hovedstaden
Selvom Storkøbenhavn og Nordsjælland har høj prioritet, ser Lidl også mod Danmarks ti største byer for yderligere ekspansion. "Vi har haft succes med at åbne butikker uden for København, og vi vil fortsætte med at finde attraktive placeringer med god kundetilgang," siger Mads T. Nielsen.
Lidl forventer, at ekspansionen vil ske gradvist over de kommende år, hvor de fortsat vil sikre høj kvalitet og gode indkøbsoplevelser for deres kunder.